Direct naar artikelinhoud

Fietsplan moet Vlaming op de fiets krijgen

De Vlaamse overheid investeert 300 miljoen euro in de aanleg en renovatie van fietspaden. Bedoeling is de Vlaming op zijn fiets te krijgen. 'Vooral het woon-werkverkeer kan een boost gebruiken', zegt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V).

Het 'Integraal Fietsinvesteringsprogramma' is de dure naam voor 516 nieuwe fietsprojecten in Vlaanderen. De nadruk ligt op het wegwerken van de ontbrekende stukken in de fietsverbindingen die Vlaanderen doorkruisen. Zo komt er een fietsbrug over de Brusselse Ring aan Zaventem/Machelen, het sluitstuk van een fietssnelweg tussen Leuven en Brussel.

Vlaanderen legt 300 miljoen euro op tafel tegen eind 2015. "We gaan ervan uit dat de budgetten gelijk blijven na de verkiezingen", zegt Crevits er bij. De bedoeling: het comfort, de snelheid en de veiligheid van een fietstocht vergroten. Dat moet er op zijn beurt toe leiden dat meer Vlamingen hun fiets van stal halen. "Vooral het woon-werkverkeer per fiets kan een boost gebruiken", zegt minister Crevits.

Het recentste wapen in de strijd is de zogenaamde 'profilometer'. Dat toestel komt overgewaaid uit Denemarken en zal binnenkort worden ingezet om de vlakheid van de Vlaamse paden in kaart te brengen. Het toestel ziet eruit als een driewieler die werd uitgerust met een lasersysteem. De laserstralen scannen het fietspad af op zoek naar oneffenheden.

Het plan voor de fietspaden komt er na kritiek op het mobiliteitsbeleid van de Vlaamse regering. Dat zou te veel gericht zijn op de automobilist. Vandaag wordt 12,7 procent van de Vlaamse verplaatsingen afgelegd op een tweewieler. "Dat cijfer kan toenemen tot 20 procent als Vlaanderen gericht investeert. Meer dan de helft van de verplaatsingen is immers korter dan de fietsbare afstand van vijf kilometer", aldus de woordvoerder van de Fietsersbond.

Een lijst van de 516 geplande fietspaden kunt u raadplegen op www.mobielvlaanderen.be/ifi.