Direct naar artikelinhoud

Rasbier Palm overleeft boycot Haachtcafés

Palm Breweries verkoopt voor het eerst in jaren weer meer bier van de eigen merken. En dat terwijl de overeenkomst is weggevallen om Palm via de Haachtcafés te verkopen.

LONDERZEEL l Topman Jan Vandenwyngaerden is dan ook een tevreden man. 'Het gaat goed met Palm, en met Palm Breweries.'

In januari leidde het bericht dat Palm Breweries en Haacht (bekend van de Primuspils) hun contract beëindigden net niet tot een moddergevecht. Dat Haacht tegelijk zijn eigen amberbier Spéciale 1900 lanceerde, zorgde voor olie op het vuur. Niet alleen zou het brouwsel in de eigen Haachtcafés in de plaats van Palm komen, ook de andere klanten zou worden gevraagd de overstap te maken.

"Sommigen verkondigden dat we uit 5.000 cafés vlogen", zegt Vandenwyngaerden. "Dat klopt niet. De deal sloeg op 3.000 cafés, en in een deel daarvan zijn we nog altijd aanwezig. In de plaats van via Haacht te werken gebruiken we nu de gewone verkoopkanalen: we gaan in de cafés op bezoek om onze merken aan de man te brengen. Daardoor blijft onze aanwezigheid behoorlijk op peil. Alles bij elkaar schatten wij het volumeverlies op enkele duizenden hectoliter, of de eerste vijf maanden circa 1 procent van het volume Palm. Die daling wordt meer dan gecompenseerd doordat we nu naast Palm ook onze andere merken kunnen promoten, zoals Rodenbach en de Bruggebieren. Dat kon met de oude overeenkomst niet."

Haacht geeft schoorvoetend toe dat de verkoop van Spéciale 1900 niet echt goed loopt. "Maar het is nog te vroeg om uitspraken te doen", zegt marketingdirecteur Boudewijn van der Kelen.

De teruglopende populariteit van amberbieren zorgde de voorbije jaren voor heel wat problemen bij Palm Breweries. De groep worstelde bij de millenniumwissel met scherpe verkoopdalingen. Die noopten tot bezinning. Jan Toye, eigenaar en topman, trok Jan Vandenwyngaerden aan als gedelegeerd bestuurder en er kwam een strategisch meerjarenplan HOP (Herbronnen en Ombuigen van Palm Breweries). Dat overkoepelt ruim 100 projecten, gefocust onder meer op de merken, de export en de horeca.

Gisteren herhaalde Palm Breweries dat HOP moet leiden tot een belang van de export in de verkoop van 25 procent (150.000 hectoliter) tegen 2015, of jaarlijks een toename van de uitvoer met 35 procent. De eerste vijf maanden van 2007 werd een groei van 32 procent gehaald. In 2006 haalde Palm Breweries een omzet van 110 miljoen euro. Tegelijk wil het bedrijf via de holding Diepensteyn (in handen van Toye) een breder cafénetwerk uitbouwen. Palm moet van 200 naar 300 cafés gaan om de aanwezigheid in stadscentra te verbeteren.

"Het gaat goed met Palm", maakt Vandenwyngaerden de balans op. "Vorig jaar verkochten we 4 procent minder bier van onze eigen merken, dit jaar is dat al plus 4 procent. Voor het eerst in jaren is er daar groei."

Naast zijn eigen merken brouwt Palm Breweries ook bier voor supermarktmerken. Inclusief dat bier bedroeg de volumestijging in 2006 3 procent, in 2007 is dat al 21 procent.