Direct naar artikelinhoud

Feminisme volgens Pixar

Met Brave zet animatiestudio Pixar een stap in het onbekende. Hun nieuwste film is niet alleen het eerste klassieke sprookje dat Pixar op het scherm brengt, het is ook hun eerste film met een vrouwelijk hoofdpersonage. Een experiment dat niet over de hele lijn slaagt.

Brave is dus een buitenbeentje in de Pixarstal. Een beetje zoals prinses Merida die de hoofdrol voor haar rekening neemt. Een enorme bos rosse krullen, een voorliefde voor avontuur en een talent voor boogschieten maken van haar een atypische prinses. Al is dat aanvankelijk niet echt een probleem. Merida is immers de dochter van koning Fergus, een onverschrokken clanleider die met ijzeren hand over de Schotse highlands regeert en in zijn vrije tijd graag beren een kopje kleiner maakt. Het soort man dus dat een pittige dochter wel kan appreciëren. De poppen gaan pas aan het dansen wanneer de koningin de tijd gekomen acht om haar dochter uit te huwelijken. Maar daar loopt Merida niet meteen warm voor. In een poging haar lot te veranderen en met de traditie te breken, zoekt ze haar toevlucht in toverij. Een plan dat, zoals dat in het betere sprookje gaat, niet meteen het gewenste resultaat oplevert.

Geen dubbele bodems

Potentieel genoeg dus om van de eerste vrouwelijke Pixarfilm meteen een klassieker in het genre te maken. En toch lijkt voor Brave geen plaats in de eregalerij voorzien. Daarvoor rammelt het feministische experiment net iets te nadrukkelijk. Het scenario bijvoorbeeld valt in vergelijking met het betere Pixarwerk - denk Toy Story, Finding Nemo - te licht uit. Natuurlijk is Brave een sprookje. En natuurlijk durft het einde in dat genre nogal eens voorspelbaar te zijn. Maar dat betekent niet dat de weg naar dat onvermijdelijke einde geen kronkels en verrassingen kan bevatten. Een optie die de scenarioschrijvers in het geval van Brave blijkbaar aan zich voorbij hebben laten gaan. Net als de optie om ook het iets oudere publiek te bedienen trouwens. Grapjes genoeg, maar dubbele bodems die enkel volwassenen doen glimlachen, hoef je bij Brave niet te verwachten. En dan is er nog het 3D aspect waar tegenwoordig geen enkele animatiefilm zonder kan. Ook Brave komt in 3D in de filmzaal maar een meerwaarde levert dat, op enkele schaarse momenten na, niet op.

Niet dat Brave een slechte film is. Tijdens een typisch Belgische zomerdag zijn de avonturen van Merida en co. een meer dan geldig excuus om de cinemazaal in te vluchten. Al was het maar voor de graphics die werkelijk fantastisch zijn. De personages en de schitterende decors spatten van het scherm. Het rapport van de eerste vrouwelijke Pixarheldin oogt zonder meer goed maar is net niet goed genoeg voor een plek tussen de Pixartoppers.

Brave

Regie: Mark Andrews, Brenda Chapman, Steve Purcell

Met stem van:Kelly Macdonald, Billy Connolly, Emma Thompson

Er is ook een Vlaamse versie.

Duur: 100 minuten

Brave is de eerste Pixarproductie met een vrouwelijke hoofdrol. Prinses Merida wordt tegen haar zin uitgehuwelijkt en zoekt haar toevlucht in toverij.