Direct naar artikelinhoud

Begint de opstand tegen Google in een bar in Seattle?

Google wil eind dit jaar een bril uitbrengen die continue informatie biedt én verzamelt. Niet iedereen staat te juichen.

Achtduizend Amerikanen krijgen de komende weken bericht van Google. Zij behoren tot de happy few die van de internetreus een bril krijgen met daarin een piepklein schermpje waarop e-mails, tweets en andere digitale informatie worden geprojecteerd. Zie het als een mobieltje dat continu voor je snufferd hangt en dat voortdurend informatie levert over de plek waar je loopt. Google wil de nu nog experimentele bril eind dit jaar uitbrengen.

Tot zover het goede nieuws voor de winnaars. Het slechte nieuws is dat zij met hun aanwinst The 5 Point Café in Seattle niet in komen. Deze horecagelegenheid heeft zichzelf tot 'Google Glass-vrije zone' uitgeroepen.

Protest

Het verbod moet de privacy van de klanten beschermen, zegt eigenaar Dave Meinert. Met Google Glass kun je immers ook onopgemerkt iedereen filmen.

Het besluit van The 5 Point Café is verwelkomd met boze protesten én instemmende geluiden. We worden al de hele dag met beveiligingscamera's gefilmd, luidt een veelgehoord argument; waar maken we ons druk over?

Het verschil is dat die CCTV-camera's er in principe hangen voor onze veiligheid en dat er afspraken zijn over hoe lang beelden bewaard blijven en wie ernaar mag kijken. De bewakingscamera's hangen in openbare ruimten waar borden wijzen op hun aanwezigheid, zodat we in elk geval beseffen dat we de klos kunnen zijn als we ontsporen.

Al die waarborgen biedt Google niet. Het bedrijf heeft geen smetteloze reputatie op het gebied van privacy - zie alleen al de heisa rond Street View, de straatbeelden bij Google Maps.

Net als met alle informatie die we bij Google Zoeken en andere diensten achterlaten, zal Google de beelden van de brillen gebruiken om adverteerders beter van dienst te zijn. Onder privacy verstaat Google 'waar u mee heeft ingestemd' als we bij Gmail, YouTube of Google+ inloggen.

Die instemming geldt misschien voor de dragers van de bril, maar niet voor de mensen die ongevraagd in het blikveld van een Google Glass lopen.

De 'brillenban', zegt bareigenaar Meinert, is ook een publiciteitsstunt. Maar we moeten niet gek opkijken als we het verbodsbord van The 5 Points Café elders zien. Met of zonder bril op.