Direct naar artikelinhoud

'Internationale experts moeten zich buigen over Zaventem'

Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport, lanceert het idee om een groep internationale experts aan te stellen. Die moeten zich uitspreken over geluidsnormen en vliegroutes op de luchthaven van Zaventem. Volgens Feist is het na tien jaar vruchteloze discussie en communautair gehakketak hoog tijd om het geweer van schouder te veranderen.

"Als je in België blijft, lukt het niet, dat is intussen bewezen. Stel je hier experts aan, dan stelt zich meteen de vraag of het Franstalige of Nederlandstalige experts moeten zijn. De discussie is zwaar emotioneel geladen. Er zijn in Europa honderden luchthavens, we hebben experts genoeg. Waarom zouden we niet kijken naar andere landen en luisteren naar wat experts daar te zeggen hebben?"

Op dit moment is er grote juridische onduidelijkheid voor piloten en luchtvaartmaatschappijen. Ze riskeren boetes van 5.000 euro en sommige luchtvaartmaatschappijen weigeren die te betalen. Volgens Feist hebben de boetes er al voor gezorgd dat twee grote klanten van de luchthaven vluchten overhevelden naar Amsterdam. "Ik hoop dat iedereen inziet wat de economische impact hiervan is. De komst van Emirates, dat vanaf september een vlucht per dag vanuit Brussel voorziet, brengt minstens 200 jobs met zich mee. Als we kunnen blijven groeien, levert dat 10.000 jobs op in de komende tien jaar. En dat is nog een conservatieve schatting. Hoeveel sectoren creëren zo veel jobs, vraag ik me af. Wat de nachtvluchten betreft, zitten we binnenkort aan onze limiet. Daar moéten we dus over gaan praten."

Feist toont zich verder ook bezorgd over de komst van de lagekostenmaatschappijen. "Ik denk niet dat hun succes duurzaam is. Hoe lang kunnen ze aan zo'n lage tarieven blijven werken?"