Direct naar artikelinhoud

Rupert Murdoch stapt in hipsterbijbel 'Vice'

Vice Media, de multimediale groep achter het bekende undergroundblad Vice, heeft een aandeel van 5 procent verkocht aan 21st Century Fox. Mediatycoon Rupert Murdoch legt 70 miljoen dollar op tafel.

Wat 20 jaar geleden begon als een tegendraads en gratis Canadees blad, lijkt meer en meer op weg naar een mondiale multimediale uitgeversgroep. De instap (volgens Financial Times) van 21st Century Fox zal dat proces nog versnellen. Vice, dat zich toespitst op de avant-garde in de kunst, muziek, mode, technologie en belangrijke mondiale trends, wil met de steun van de platformen van 21st Century Fox verder doordringen op de Europese en Indiase markt.

21st Century Fox houdt onder meer een belangrijke participatie aan in de televisiekanalen van Sky. Tot vorig jaar zat het onder de koepel van News Corp, maar Murdoch besloot het bedrijf in een apart vehikel onder te brengen.

"Ik wil MTV, ESPN en CNN in één worden", zei medeoprichter en huidig Vice-CEO Shane Smith aan Financial Times. "De realiteit is dat MTV in handen is van Viacom en CNN naar Time Warner verhuisde. We zijn erin geslaagd de controle over het bedrijf te behouden, terwijl we er toch willen voor zorgen dat we een mondiaal merk worden."

Shane en zijn compagnons blijven de meerderheid van aandelen behouden. Een groep minderheidsaandeelhouders, onder wie de marketinggroep WPP, bezit ongeveer een kwart van de aandelen.

Dat 21st Century Fox instapt, komt niet als een verrassing. Rupert Murdoch had zich vorig jaar als grote fan geout. "Dit is een erg interessante poging om jonge twintigers te lokken die nooit klassieke media gebruiken."

Gonzojournalistiek

Vice rapporteerde in 2012 een omzet van 175 miljoen euro. Het basisproduct, een magazine, wordt gratis verdeeld in 28 landen. In recente jaren kwamen er een filmmaatschappij, een platenmaatschappij en een resem online kanalen bij. Op YouTube zijn er ruim 3 miljoen mensen op het kanaal van Vice ingeschreven.

Vice maakte naam met controversiële en diepgravende reportages. De stijl van de reporters, die allerlei subculturen en de achterkant van het wereldnieuws induiken, wordt wel eens vergeleken met die van de beroemde Amerikaanse journalist Hunter Thompson. Diens participatieve manier van werken kreeg de naam gonzojournalistiek.

Shane Smith maakte zelf onder meer reportages over de bizarre seksfantasieën van Japanners en slaagde erin met een cameraploeg door Noord-Korea te reizen.