Direct naar artikelinhoud

Omzet Zalando stijgt met 74 procent

De crisis heeft geen vat op Zalando. In een jaar tijd is de omzet met 74 procent gestegen. De drie broers achter het Duitse online schoenen- en mode-imperium zijn erg succesvol, maar niet onbesproken.

De omzet van Zalando bedroeg in het eerste kwartaal van 2013 372 miljoen euro. Dat is een stijging met 74 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2012. Vorig jaar liet de webwinkel ook al zo'n recordcijfer optekenen. Zalando klokte toen af op een jaaromzet van 1,15 miljard euro. Daarmee was het het eerste bedrijf in Europa dat binnen de vier jaar na de oprichting een omzet van boven het miljard realiseerde.

Het zijn Robert Gentz en David Schneider die achter het succesverhaal zitten. De twee studiegenoten haalden de mosterd voor hun online winkel in de Verenigde Staten, waar ze als twintigers kennismaakten met Zappos, een succesvolle schoenensite. In een kleine Berlijnse garage zetten Gentz en Schneider in 2008 een Europese kopie van de site op.

De echte 'boom' kwam er echter vooral dankzij de gebroeders Samwer, die hoofdaandeelhouder zijn. Marc, Oliver en Alexander behoren tot de rijkste internetmiljonairs van Duitsland. Ze roken geld in die Berlijnse garage en aarzelden niet om 600 miljoen euro te investeren in Zalando.

Het merendeel daarvan werd besteed aan een indrukwekkende en erg succesvolle mediacampagne. De bestellingen - altijd met de mogelijkheid tot een gratis retourzending - bleven binnenstromen. De omzet groeide mee, de winst (nog) niet. Eerst groot worden, en dan pas rendabel. Dat is de strategie van Zalando. Of beter gezegd, die van Rocket Internet, de holding van de broers Samwer.

De broers zijn echter niet onbesproken. "De succesvolste, maar meest onpopulaire ondernemers van het land", schreef het Duitse weekblad Der Spiegel over hen. Er wordt hen een agressieve aanpak verweten. Ook het feit dat ze succesformules van Amerikaanse bedrijven kopiëren en met een grenzeloze ambitie de markt induwen, maakt hen niet populair.

Afsnauwen

Naast Zalando zwaaien of zwaaiden de drie ook de plak bij Alando, een kloon van eBay, StudiVZ, een Facebook-duplicaat en Citydeal, de tegenhanger van Groupon. Citydeal verkochten ze voor 100 miljoen euro terug aan de originele eigenaars.

Achter Zalando gaat ook nog een ander bedrijfje schuil dat maar weinig lof verdient: Docdata, dat het logistieke centrum van de webwinkel leidt. Vorig jaar stuurde de Duitse zender ZDF een documentaire over Zalando de ether in.

Daarin werd getoond hoe personeel dat de producten verpakt en verstuurt, zeer slecht wordt behandeld. Ze worden afgesnauwd en moeten lange dagen werken voor een bedenkelijk loon. "Er gaat al eens wat mis, we zijn een jong bedrijf", klonk het toen bij Zalando.

Het bedrijf gaf ook mee dat er aan de salarissen en sociale standaarden wordt gewerkt. Intussen heeft Zalando het contract met Docdata stopgezet. Tegen 2015 wil het de logistiek volledig zelf in handen hebben.