Direct naar artikelinhoud

Bergers pompten al 80 ton olie uit bij Nieuw-Zeeland gestrand schip

Bergers hebben gisteren ongeveer tachtig ton olie uit het bij Nieuw-Zeeland gestrande schip Rena gepompt. Inmiddels zou 350 ton brandstof in zee zijn beland. De sterk overhellende Rena heeft grote scheuren in de romp en deskundigen denken dat het schip elk moment in tweeën kan breken.

De Rena liep op 5 oktober vast op het Astrolabe-rif voor de oostkust van het noordereiland van Nieuw-Zeeland, met aan boord 1.700 ton olie. Sindsdien lekt de brandstof uit het schip en zijn tientallen containers in zee gevallen. Slecht weer en hoge golven weerhielden bergers er tijdens een eerdere poging op 9 oktober van olie uit het schip te pompen. Ook nu wordt gevreesd dat de bergingswerkzaamheden door slechte weersomstandigheden zullen moeten worden onderbroken.

De bergingsactie die afgelopen zondagnacht werd gestart vergde enkele dagen voorbereiding. Omdat het schip is gaan overhellen, op dit moment maar liefst 21 graden, moesten eerst vier houten werkplatforms gebouwd worden. Vervolgens werd de door kou dik geworden olie via gaten in de zijkant van het schip in een schuit gepompt. Maritiem Nieuw-Zeeland, de overkoepelende organisatie voor de scheepvaart in het land, schat dat er nog steeds 1.400 ton olie in het schip zit.

Volgens de autoriteiten van Nieuw-Zeeland gaat het om de grootste maritieme milieuramp in decennia. Inmiddels zijn 1.300 zeevogels gestorven door de olie. Honderden vrijwilligers helpen een team van soldaten en specialisten aan de kust met het opruimen van de aangespoelde olie. De stranden van Nieuw-Zeeland zijn door de massale schoonmaakactie op dit moment grotendeels schoon.

De 44-jarige Filippijnse kapitein van de Rena en zijn stuurman werden vorige week aangeklaagd wegens roekeloos vaargedrag. Zij moeten woensdag weer voor de rechtbank verschijnen. Als zij schuldig worden bevonden wacht hen mogelijk een jaar celstraf. De rederij van de Rena zegt dat de eigenaar van het schip, het Griekse Costamare Shipping Inc., verantwoordelijk is voor de berging van het schip.