Direct naar artikelinhoud

Prijsverschil tussen liter diesel en benzine was nog nooit zo klein

Vandaag stijgt de dieselprijs tot een recordhoogte van 1,5240 euro per liter. Dat is een stijging van 1,3 cent per liter, waardoor het prijsvoordeel van diesel tegenover benzine daalt tot nauwelijks 8 cent per liter.

'Wie minder dan 20.000 à 25.000 kilometer per jaar rijdt, haalt geen voordeel meer uit een dieselwagen', zegt Maarten Matienko van mobiliteitsclub VAB.

Vorige week rondde de dieselprijs voor het eerst de magische kaap van 1,5 euro per liter. Vandaag doen we er nog een schepje bovenop, zo meldt de Federale Overheidsdienst Economie. De officiële maximumprijs aan de pomp ligt nu op 1,5240 euro voor diesel en 1,6070 euro voor Eurosuper 95. Daarmee is het prijsvoordeel van diesel tegenover benzine teruggevallen tot amper 8,3 cent per liter, een historisch laag verschil. Dat was nóg kleiner geweest als minister van Financiën Didier Reynders (MR) gisteren geen accijnsverlaging van 2,78 euro per 1.000 liter had aangekondigd. Het gaat om de tweede accijnsverlaging op diesel in amper een week tijd.

Mobiliteitsclub VAB pakt vandaag uit met een studie over het financiële nut van een dieselwagen. "Vroeger zeiden we dat een dieselwagen niet interessant was voor chauffeurs die minder dan 15.000 kilometer per jaar afleggen, maar nu loopt dat op tot 20.000 à 25.000 kilometer", zegt VAB-woordvoerder Maarten Matienko.

Over kleinere afstanden wordt het voordeel aan de pomp immers ongedaan gemaakt door de hogere verbruiks- en onderhoudskosten. "Wie minder dan 50 kilometer per dag over de autosnelweg rijdt, begint er beter niet aan", zegt Matienko. De onderhoudskosten van een dieselwagen zijn opvallend hoger als er vooral kleinere afstanden mee worden afgelegd. "Diesel heeft een hogere verbrandingstemperatuur nodig dan benzine. Bij elke rit moet de wagen dus enkele tientallen kilometers opwarmen, en tijdens die periode komt er veel roet vrij bij de verbranding", vertelt docent autotechnologie Marc Pecqueur van de Karel de Grote-Hogeschool in Antwerpen. "Dat veroorzaakt roetaanslag in de motor, vervuiling van de smeerolie en een snellere slijtage van de roetfilter."

Speculatie

"De stijging van de dieselprijs is een simpele kwestie van vraag en aanbod", zo meldt de Belgische Petroleum Federatie (BPF). "De vraag uit Zuidoost-Azië stijgt enorm door de demografische en economische groei, met China en India op kop. Daardoor ontstaat stilaan een schrijnende vraag naar energie", vertelt adjunct- secretaris-generaal Bernard Claes. Ook de zwakke positie van de euro tegenover de Amerikaanse dollar speelt de Europese markt parten. Op lokaler niveau stijgen de brandstofprijzen altijd voor de winter, omdat we massaal huisbrandolie inslaan. "Maar die stijging is groter dan gewoonlijk, omdat een belangrijke raffinaderij in Rotterdam net heeft stilgelegen voor een onderhoudsbeurt."

Specialist Omer Coekaerts van website brandstofprijzen.be wijst op een lage dieselvoorraad. "De prijs van het basisproduct is nog steeds dezelfde, maar door de kleine stock wordt er gespeculeerd op de brandstofbeurs van Rotterdam. Die bepaalt ook de prijzen in ons land." Op basis van de bedragen die nu worden geboden in Rotterdam, verwacht Coekaerts een daling van de benzineprijs op zaterdag. "Als er geen trendbreuk komt, kan die zelfs zakken tot 1,58 of 1,59 euro per liter aan de pomp." Daarmee zou het prijsverschil tussen diesel en benzine bijna helemaal verdwenen zijn.