Direct naar artikelinhoud

Harvarduniversiteit grijpt terug naar nostalgische uniformen

CAMBRIDGE

Aan de chique Amerikaanse Harvarduniversiteit is commotie ontstaan omdat een groot kledingmerk een kledinglijn uitbrengt die geïnspireerd is op de schooluniformen van veertig jaar geleden. Voor sommigen is dit een stap terug in de tijd, toen de geprivilegieerden duidelijk herkenbaar mochten en moesten zijn.

Om tot Harvard te worden toegelaten, moest je tot voor kort niet alleen verstandig zijn, maar ook rijk en van goede afkomst. De prestigieuze universiteit is de oudste van de Verenigde Staten, gesticht in 1636. Om haar elitaire status aan de wereld te tonen, droegen de studenten een herkenbaar uniform. Na de grote studentenrevoltes van eind jaren zestig maakten de uiterlijke tekenen van verhevenheid plaats voor gewone kleren. Het bekende preppy uniform deed zijn intrede. Dat was geen uniform, maar een nette kledingstijl, die zelfs even doorbrak in de globale mode. In België werd de stijl onder meer geïnterpreteerd door Jo Wijckmans en Scapa. Vandaag loopt de doorsnee-Harvardstudent gekleed in een polo van Lacoste, een jeans van Gap en een sweater met kap van North Face. Geen uniform, of tenminste geen opgelegd uniform. Rijk en minder rijk koopt zijn kleren gewoon in dezelfde shopping malls bij dezelfde merken.

Elitair

Begin de jaren zestig waren de klasseverschillen bij Amerikaanse studenten duidelijk zichtbaar. Een oud-student vertelt in The New York Times dat hij zich meer dan twintig jaar lang heeft ingespannen om Harvard open te stellen voor studenten van verschillende komaf. “Meer dan 60 procent zijn vandaag beursstudenten, en blazers zijn niet meer verplicht”, zegt hij. Voor hem is het een klap in het gezicht dat de universiteit een deal heeft gesloten met de firma Wearwolf, om een kledinglijn uit te brengen die volledig teruggaat in de tijd. De collectie van seersucker-overhemden, madrasruiten en jasjes zal in februari in Amerikaanse kledingwinkels te koop zijn, onder de merknaam Harvard Yard. De kleding zal niet het ‘H’-logo dragen, maar de verwijzingen naar de universiteit zijn subtiel. Knoopsgaten afgewerkt met rood en kleine details aan de kraag leggen de link naar de op maat gemaakte uniformen van destijds. Een overhemd met button-down kraag zal verkrijgbaar zijn vanaf 165 dollar, een jasje voor 495 dollar. De creatief directeur van het kledingmerk noemt het ‘een moderne versie van klassiek, Amerikaans erfgoed’. “Romantiek en nostalgie naar iets dat nooit is geweest”, sputteren de studenten tegen op de website van hun school.Het is niet de eerste keer dat Amerikaanse universiteiten kleding uitbrengen met de naam van hun school op, denk maar aan de populaire sweatshirts van de Californische universiteit UCLA. Het is echter de connotatie van exclusiviteit die zorgt voor controverse. Via blogs hebben oud-studenten hun protest al gespuid: “Iedere actie om de naam Harvard te koppelen aan rijkdom, privilege en klasse is een sluipend teken van members only” schrijft een oud-student. “Wij hebben opgetornd tegen 400 jaar geschiedenis, nu preppy kleding uitbrengen met de Harvardstempel is een stap terug.”Aan de universiteit lopen de reacties uiteen. Men doet men er luchtig tot verveeld over. Niemand wil bekendmaken wat het contract opbrengt voor de school. Er wordt enkel onderstreept dat de winst van de kledinglijn volledig zal gaan naar steun aan minder gegoede studenten. (AG)