Direct naar artikelinhoud

Bedrijfswagens: nieuw jaar, nieuwe belastingen

Staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) heeft een plan klaar om de fiscaliteit van bedrijfswagens te herzien. Hij wil meer voordelen voor wagens met een lage uitstoot of nuluitstoot. Zwaar vervuilende wagens worden zwaarder belast.

De regering doet al langer inspanningen om milieuvriendelijke wagens fiscaal te bevoordelen, maar staatssecretaris Melchior Wathelet wil daar nog een schep bovenop doen. In het huidige systeem zijn bedrijfswagens die geen CO2 uitstoten 120 procent fiscaal aftrekbaar, wagens die tussen 0 en 60 gram CO2 uitstoten 100 procent.

In het nieuwe plan van Wathelet krijgen die twee categorieën een aantrekkelijker fiscaal statuut, door ze respectievelijk 150 procent en 120 procent aftrekbaar te maken van de bedrijfsresultaten. Zwaarder vervuilende bedrijfsauto's zouden meer belast worden, zodat de maatregel een budgettaire nuloperatie zou worden. Voor alle andere bedrijfswagens zou de huidige fiscale regeling blijven gelden.

Het nieuwe fiscale statuut voor milieuvriendelijkere wagens is een voorstel van de staatssecretaris. Melchior Wathelet stelt zijn plan normaal gezien op 20 januari op het Autosalon voor en wilde gisteren nog niet reageren. Vraag is hoe de coalitiepartners op het voorstel zullen reageren. Want bij het aantreden van de regering-Di Rupo I werd de fiscale aftrek van bedrijfswagens al stevig hervormd.

Duw in de rug

In de praktijk betekende de hervorming een ferme belastingverhoging voor heel wat eigenaars van een bedrijfswagen. Vooral zelfstandigen mochten stevig in de portemonnee tasten. Tot hun groot ongenoegen. Vraag is dus nu maar of een partij als Open Vld met een nieuwe hervorming akkoord zal gaan nadat ze zich al eerder excuseerde voor de 'pestbelastingen' die deze regering invoerde. Waaronder de nieuwe taksen op bedrijfwagens.

De maatregel moet een duw in de rug betekenen voor elektrische wagens, die geen uitstoot hebben, maar ook voor wagens die op gecomprimeerd aardgas (CNG) rijden. Die stoten gemiddeld 12 tot 27 procent minder CO2 uit dan diesel- of benzinewagens.

Ook een deel van de wagens die op aardgas rijden zouden in het voorstel van Wathelet 120 procent aftrekbaar worden. Vandaag rijden slechts 700 wagens in ons land op aardgas, terwijl dat er in Duitsland bijvoorbeeld 100.000 zijn. Vooral Volkswagen verkoopt dit type wagens. Wegens hun 'schone' technologie worden deze auto's nu gepromoot. Via fiscale voordelen, maar ook via de stevige kortingen die aardgasfabrikanten en autoconstructeurs op dit moment geven.

De aardgasfederatie KVBG geeft een premie van 2.000 euro bij aankoop van een auto die rijdt op CNG. Autoconstructeurs doen daar kortingen bovenop die kunnen oplopen tot 4.000 euro. KVBG had nog meer maatregelen bepleit bij Wathelet, zoals een verlaging van de inschrijvingstaks en vrijstelling van accijnzen voor een periode van vijf of zelfs tien jaar. Maar die komen er wellicht niet door de beperkte budgettaire ruimte. >12