Direct naar artikelinhoud

PlayStation 4 : voor sociale mensen die tegen paardenkracht kunnen

Sony's nieuwe PlayStation 4-console met aanraakcontroller zal het mogelijk maken om grotere en mooiere werelden te creëren. Op termijn moet hij ook het hart vormen van een heus onlinenetwerk.

Wat er fundamenteel beter wordt aan de PlayStation 4, die mediaconcern Sony woensdagnacht voorstelde in New York, spreekt redelijk voor zich: de technologische paardenkracht werd opnieuw opgevoerd, zodat toekomstige games er nog beter en grootser uit zullen zien. Dat Hollywoodcachet zit in het DNA van PlayStation, en werd alvast getoond in beelden van de eerste nieuwe games die wellicht samen met de console zullen verschijnen. Killzone: Shadow Fall, een productie van het Nederlandse Guerrilla Games, toonde bijvoorbeeld een epische strijd in een stad die zwaar onder artillerievuur ligt, met een destructieniveau dat - zo zeiden de makers tenminste - onmogelijk was geweest op de huidige PlayStation.

De racegame Drive Club toonde een ongezien realistische lichtinval op de carrosserie van de bolides die de speler bestuurt. Destiny toont een sf-fantasywereld met indrukwekkende details. Watch Dogs, een misdaadgame à la Grand Theft Auto, toont aan dat die visuele detaillering ook mogelijk is in een grote spelwereld. En de eerder op jongere spelers gerichte fantasygame Knack lijkt op een Pixar-film.

Visueel ziet het er allemaal nog niet exponentieel beter uit dan op de PlayStation 3, die destijds wél meteen veel betere graphics liet zien dan zijn voorganger. Maar het is natuurlijk nog maar het begin: de mooiere games voor eender welke console komen pas van zodra het toestel al enkele jaren op de markt is, en gamemakers het toestel zodanig onder de knie hebben dat ze ieder onsje computerkracht eruit kunnen persen.

3D-hoofd

Quantic Dream, een Franse gamestudio die eigendom is van Sony PlayStation, toonde in ieder geval al een licht indrukwekkend speelbaar 3D-model van een menselijk hoofd, dat onwaarschijnlijk realistische gelaatsuitdrukkingen en oneffenheden vertoonde. "We zullen eindelijk over voldoende processorkracht beschikken om onze personages een 'ziel' te geven", zei David Cage, de oprichter van Quantic Dream, tijdens de presentatie. "Wanneer je in zijn ogen kijkt, zie je dat er leven inzit."

Een niet onbelangrijk speerpunt wordt de snelle opstart van de gameconsole, die - zoals een pc - in een 'winterslaap' kan worden gezet, zodat de speler pijlsnel kan verdergaan met zijn game. "We willen de tijd tussen het moment waarop de speler zin krijgt om te gamen en het moment waarop hij daadwerkelijk aan de slag kan, zo kort mogelijk maken", zegt Mark Cerny, een bekende gameontwerper (hij zat onder meer achter de oudere klassiekers Marble Madness en Crash Bandicoot) die Sony vijf jaar geleden in het grootste geheim aantrok om de bouw van de nieuwe console te overzien. "Iedere seconde dat een speler moet wachten, is frustrerend."

Spelen op smartphone

Sony's twee uur durende presentatie spitste zich volledig toe op de games die voor de PlayStation 4 zullen verschijnen, en de interne hardware van het ding. Het toestel zal dit jaar nog in de winkelrekken liggen, maar over een precieze datum - of een lanceringsprijs - werd met geen woord gerept. Ook het toestel zelf was niet te zien: er werd alleen een blik geworpen op de nieuwe controller waarmee de games zullen worden bestuurd. Die ziet er min of meer hetzelfde uit als het huidige toestel, met dat verschil dat er technologie in zal zitten die de positie van de speler in de kamer kan vaststellen, en bovenaan het toestel zit een touchpad, vergelijkbaar met het aanraakvlak waarmee de cursor wordt bestuurd op een laptop. Maar over een laatste toevoeging aan de controller was Sony het meest enthousiast: de share-knop.

Naast het toestel zelf bouwt Sony ook aan een netwerk waarop spelers onder meer filmpjes van hun prestaties in een game rechtstreeks naar het internet kunnen sturen, om onder meer terecht te komen op hun Facebookpagina. Voor dat netwerk is Gaikai verantwoordelijk, een Amerikaans bedrijf dat Sony afgelopen zomer overnam, en dat eigenlijk - knap ironisch - de bedoeling had om een concurrent te worden voor gameconsoles: het primaire doel van het bedrijf was om games speelbaar te maken vanaf een server, zodat de speler ze met eender welk toestel - van een computer tot een smartphone - kon spelen. Wat Sony uiteindelijk heeft gedaan met zijn aanwinst is iets minder ambitieus, maar het komt toch in de richting. Het netwerk zal onder meer worden gebruikt om de wachttijd te verlagen: games die worden gedownload, kunnen bijvoorbeeld al worden gespeeld terwijl de rest van de gegevens nog worden afgehaald.

En op termijn moet het mogelijk worden om van de PlayStation 4 een individuele 'server' te maken, waarop games die op het toestel draaien gewoon via het internet verder kunnen worden gespeeld op een tablet of smartphone. Handig wanneer bijvoorbeeld een speler zijn televisietoestel moet afstaan omdat zijn echtgenote of kinderen tv willen kijken. "Sinds het moment waarop de PlayStation 3 werd gelanceerd, is er erg veel veranderd in de manier waarop we technologie gebruiken", zegt Cerny. "Mensen zijn een grootverbruiker van digitale media geworden, over verschillende toestellen heen. Vooral de focus op apparaten die we met ons meenemen heeft de manier waarop we media consumeren zwaar veranderd. We moesten gewoon mee met die nieuwe wereld."