Direct naar artikelinhoud

Zon in een fles

Een nieuw seizoen betekent een nieuwe oogst parfums. Houdt u van zwoel, of verkiest u iets pittigs? Maak kennis met zes geurige toppers en hun verfrissende hoofdingrediënten.

Magnolia, you sweet thing

Toen cosmeticahuis Lancôme La vie est belle in 2012 creëerde, was dat om een glimlach in een flesje te vangen. Letterlijk zelfs, met de glazen boog in de flacon die een lach moet voorstellen. Bovendien een revolutie voor het merk, want het was de allereerste Lancôme-geur zonder rozen. In plaats van de poederige iris van de originele versie, draait het in deze lentegeur om magnoliabloesem, een van de eerste bloemen die de knoppen opent. Een delicate, warme en stijlvolle bloemengeur, die inderdaad zou kunnen doorgaan voor een lach of een opbeurende knuffel, in vloeibare vorm. Al leg je de verwachtingen natuurlijk best hoog als je de megawattsmile van Julia Roberts gebruikt als uithangbord.

La vie est belle l'eau de toilette, Lancôme,

vanaf 71 euro voor 50 ml

Zuiderse zinnen

De Middellandse Zee glinstert in de verte, jij hangt met een glas frisse witte wijn in een hangmat tussen twee pompelmoesbomen, in het midden van een zonovergoten citrusboomgaard. Dat gevoel, maar dan in een flesje.

Cliniques nieuwste parfum is een herlancering van een geur uit 1986 van Prescriptives, een klein zustermerkje binnen de Estée Lauder-groep. Sophia Grojsman - ook het brein achter de bestseller Trésor van Lancôme - ontwikkelde dit parfum na een vakantie aan de Méditerranée.

Resultaat: een subtiel, verkwikkend en zomers parfum. De geur was een van de eerste echte groenige fruitgeuren. Met pompelmoes en bladgroen als hoofdingrediënt, en lelietjes-van-dalen, mandarijn en eikenmos als accent, is Calyx een heldere geur, die tegelijk subtiel en toch apart is.

Calyx eau de toilette, Clinique, vanaf 62 euro voor 50 ml

Flink gepeperd!

Deze aparte rozengeur begint als een instant oppepper, maar evolueert al gauw naar een fris en lichtkruidig parfum. Je verwacht niet anders met een nonchalante Kristen 'Twilight' Stewart als uithangbord. Door een experimenteel rozenextract te gebruiken, dat eerder helder en groen ruikt, is dit parfum allesbehalve bloemig. Eerder fris en pittig, en dat vooral dankzij de roze peper- en citrusgeur, die samen het scherpe randje leveren. Van het wijze web leren we dat roze peper eigenlijk een bes is. De peperbolletjes ruiken in ieder geval heerlijk fris, maar tegelijk zacht. Warme amber en houttoetsen maken dat het geheel niet té gepeperd wordt.

Verkwikkend, kruidig maar toch elegant: dit is een aparte geur, die het midden houdt tussen een fris citrusparfum en een kruidig, groen boeketje bloemen. Voor moderne spice girls.

Rosabotanica eau de parfum, Balenciaga,

vanaf 58,33 euro voor 30 ml

Pioenroos uit het paradijs

Miss Dior is allang een Madame geworden, want meer dan zestig jaar geleden bedacht Christian Dior dit parfum. De geur van het eerste Dior-parfum is door de jaren heen al vaak aangepast, maar het blijft een even vrolijk parfum als de originele geur, die vlak na de sombere oorlogsjaren een ode was aan het leven. Deze nieuwe versie is opgebouwd rond pioenrozen. Bloemen waren voor monsieur Dior zo'n passie dat het modehuis intussen eigen Jardins bezit, waar de bloemen voor parfums en verzorgingsproducten gekweekt worden.

De heldere pioenroos roept samen met de geur van abrikoos en perzik een vers geplukt lenteboeket op, als de bloemen nog maar net de blaadjes geopend hebben en er nog veel groen te genieten valt. Na een tijdje zorgt een vleugje witte muskus voor een mooi elegant geheel.

Miss Dior Blooming Bouquet eau de toilette, Dior,

vanaf 77 euro voor 50 ml

Bessen-blauw

Stel dat je een kleur zou kunnen ruiken, welke geur dan bij welke tint? De Couleur-collectie van Kenzo startte vorig jaar met een roze (bloemig fris) en gele (zonnig warm) geur, en deze lente giet Kenzo de kleur paars, of 'Violet', in een geurflesje. Een van de hoofdingrediënten hiervoor zijn sappige blauwe bessen, die even lekker ruiken als ze smaken: vol, sappig en zoet.

Een perfecte mix met de zachtzoete viooltjes die mee de kern vormen. Het resultaat is een parfum dat eerst fris geurt, om dan over te gaan in een zachter bloemenparfum. Geen sugar rush, wel een verfrissende cocktail voor warme dagen en hete nachten.

Couleur Kenzo Violet eau de parfum, Kenzo, 67 euro voor 50 ml. Exclusief verkrijgbaar bij Planet Parfum

A cup of tea, milady?

Groene thee is gezond. In de traditionele Chinese geneeskunde wordt het gebruikt tegen onder andere depressie, hoofdpijn en spijsverteringsproblemen. Het bevat antioxidanten die helpen om er langer jong uit te zien, polyfenolen om je te beschermen tegen ziektes én het zorgt voor een fris accent in deze vrolijke geur.

In combinatie met bergamot (een uit de kluiten gewassen citroen) ruikt de groene thee zo fris als gras bij ochtendgloren.

Naast de frisheid van groene thee zorgen jasmijn, fresia, vanille en sandelhout voor een warme, elegante geur terwijl oranjebloesem - ook een middeltje tegen somberheid - een flinke zonnestraal in de blender gooit. Het parfum pretendeert zo luchtig te zijn als een eau de cologne maar met genoeg body om door te kunnen gaan voor een echt parfum.

Manifesto l'éclat eau de toilette, Yves Saint Laurent,

vanaf 69 euro voor 50 ml