Direct naar artikelinhoud

Vlaming moet en zal groen rijden

Vlaanderen wil een groener wagenpark en kiest resoluut voor de elektrische auto. Tegen 2020 moeten er 60.000 op onze wegen rijden, met 7.400 laadpalen op publiek toegankelijke plaatsen. Eind november moet duidelijk zijn hoe de overheid het zeer ambitieuze plan concreet kan maken.

De Vlaamse regering haalt alles uit de kast om het Vlaamse wagenpark te vergroenen. Het grootst opgezette voorstel komt van Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom (Open Vld). Tegen 2020 moeten er in Vlaanderen 100.000 groene wagens rondtuffen, waarvan 40.000 CNG-voertuigen, op aardgas dus, en 60.000 elektrische wagens. Ook de laad- en tankinfrastuctuur moet hard de hoogte in.

Het zal Tesla-baas Elon Musk tijdens zijn ontmoeting met een aantal Vlaamse excellenties gisteren als muziek in de oren hebben geklonken. De baas van de Amerikaanse producent van elektrische luxewagens trakteerde de Vlaamse regering op een snoepje. "Vlaanderen zit in de top 5 voor een Europese Tesla-fabriek." Een beproefde techniek om de biedingsstrijd onder stroom te zetten en een handige uitspraak die de Vlaamse administratie ongetwijfeld een versnelling hoger doet schakelen. Maar die wat zuur klinkt bij de opening van een tweede Nederlandse Tesla-fabriek later op de dag.

Maandag stelt minister-president Geert Bourgeois (N-VA) wellicht een nieuwe verkeerstaks voor die de Vlaming naar ecovriendelijke auto's moet loodsen. Maar voor experts is dat gemorrel in de marge. "In plaats van groene kantjes aan elke fiscale regel te geven, moet de overheid werk maken van een duidelijke, groene fiscaliteit", vindt fiscaal expert Mark Delanote (UGent/VUB).

Econoom Ivan Van de Cloot wil dat de overheid naar een volledig nieuw systeem gaat: "Je moet het durven hebben over rekeningrijden en zelfs onpopulaire tolheffingen, bijvoorbeeld in de Brusselse binnenstad."

De sleutel van de groene fiscaliteit zit volgens de experts op de deur die de regering voorlopig op slot laat: de bedrijfswagens. Een belachelijke subsidie die eraan moet geloven, volgens Jos Dings, directeur van onderzoeksinstituut Transport & Environment. "De oplossing is uitermate eenvoudig: verlaag de belasting op arbeid en verhoog de autobelasting."

► 4-5