Direct naar artikelinhoud

Het leven is duurder voor vrouwen

Vrouwen zijn bereid om meer te betalen dan mannen voor vergelijkbare producten. Over een heel leven kan het verschil oplopen tot enkele duizenden euro. Dat blijkt uit een studie die de stad New York liet uitvoeren.

Vrouwen verdienen nog steeds minder dan mannen, vrouwen doen nog altijd meer in het huishouden dan mannen, en vrouwen zijn nog steeds het slachtoffer van seksisme. Alsof dat nog niet genoeg is, betaalt een vrouw tijdens haar hele leven meer dan een man voor gelijkaardige producten. Tot die opmerkelijke conclusie is de stad New York gekomen in een net gepubliceerde studie, Van kinderwieg tot wandelstok: de kost voor de vrouwelijke consument. De onderzoekers hebben naar 800 producten gekeken die door mannen en vrouwen gebruikt worden, gaande van speelgoed en kledij tot verzorgingsproducten.

Frappant

In 42 procent van de gevallen betalen vrouwen meer dan mannen, in 40 procent betalen ze hetzelfde en in slechts 18 procent van de onderzochte producten betalen mannen meer dan vrouwen. Het grootste verschil tekent zich af in de verzorgingsproducten. Voor gelijkaardige producten, zoals scheermesjes, shampoo of parfum, betalen vrouwen in 56 procent van de gevallen meer dan mannen. Slecht 13 procent van de verzorgingsproducten die zich specifiek op mannen richten, zijn duurder dan hun vrouwelijke tegenhanger.

Opvallend is dat de prijsverschillen blijven bestaan doorheen het hele leven. Voor steunverband, wandelstokken en incontinentieverband betalen oudere vrouwen meestal meer dan mannen. Zelfs kinderspeeldgoed is duurder voor meisjes dan voor jongens. Een frappant voorbeeld in de studie toont een roze kinderstep voor meisjes die wordt aangeboden voor 45 euro. De rode variant, de Scooter Sport, kost 27 euro. Retailer Target excuseerde zich achteraf voor het prijsverschil en weet het aan een systeemfout.

De studie heeft producten vergeleken die in de Verenigde Staten verkocht worden, maar ook bij ons zie je een verschil. Een pak van vier wegwerpscheermesjes voor mannen van het huismerk van Colruyt kost 2,31 euro. De vrouwelijke variant met evenveel mesjes maar in het roze, kost 2,49 euro. Een flesje eau de toilette Le Male van Jean-Paul Gaultier van 125 ml, in de vorm van een mannentorso, vind je bij onlinewinkel parfumwinkel.be voor 61,05 euro. Voor een kleiner flesje van 100 ml van de vrouwelijke eau de toilette, in de vorm van een vrouwentorso, betaal je maar liefst 76,65 euro.

Luxesfeer

De verrassende vaststelling is niet eenvoudig om te verklaren, om de simpele reden dat ze recent is. Kitty Koelemeijer, professor marketing aan de Nederlandse Nyenrode Business School: "Vrouwen zijn onzekerder in hun koopgedrag dan mannen. Ze gebruiken de prijs van het product als middel om de kwaliteit in te schatten. Die logica gebruiken ze bij de gezinsaankopen, waar ze vandaag nog steeds een groter aandeel in hebben, omdat ze het beste willen voor hun gezin", legt Koelemeijer uit. "En marketeers die producten op vrouwen richten, weten dat ook." Met andere woorden, marketeers weten dat ze de prijs kunnen opdrijven omdat hun product dan beter zal lijken.

Het is een verklaring die snel een plaats vindt in het diep verankerde en verouderde denkbeeld over vrouwen. "Het appelleert aan de missie van vrouwen om er mooier uit te zien", zegt genderexpert en professor Karen Celis (VUB). "Als een vrouw duurdere producten koopt, zal ze beter in haar missie slagen. Bij mannen heeft lichaamsverzorging daarentegen iets functioneels. In dat hardnekkige denkbeeld werken ze buitenshuis en hebben een publieke rol, terwijl vrouwen een private rol hebben en thuis zitten. Verzorging voor vrouwen past op die manier in de luxesfeer."

Luxe, waar mensen meer voor willen betalen dus. Opvallend dat de meeste prijsverschillen uit de Amerikaanse studie zich aftekenen bij de schoonheidsproducten.