Direct naar artikelinhoud

Is het 'happy hour' weldra verleden tijd?

De Nederlandse horeca neemt afscheid van 'happy hour', het drinkuurtje waarin alcohol goedkoper is. Als het afhangt van de Belgische Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproble-men (VAD) komt zo'n verbod er ook bij ons. 'Happy hour stimuleert drankmisbruik', zegt directrice Marijs Geirnaert.

Twee halen, één betalen. Happy hour is een populair concept in cafés en discotheken. Maar in Nederland is het binnenkort gedaan met je goedkoop ladderzat te drinken tijdens de zogeheten happy hours. Branchekoepel Koninklijke Horeca Nederland (KHN) staakt zijn jarenlange verzet tegen een verbod op het jolige drink-uurtje. In ruil hoopt KHN dat de regering het dreigende verbod op de verkoop van bier aan jongeren onder de 18 jaar van tafel veegt.

In de hoop dat jongeren zich minder vaak laveloos drinken, pleit ook de Belgische Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) voor een gelijkaardig verbod. Alcoholverkoop brengt verantwoordelijkheid met zich mee, vindt directrice Marijs Geirnaert. "Happy hours zetten aan tot binge drinking, veel drinken op een kleine tijdspanne", zegt Geirnaert. Volgens diezelfde redenering schrapten in 2005 ook al 32.000 Britse cafés het happy hour uit hun aanbod.

Vrijdag na school

Volgens het VAD richten happy hours zich tot doelgroepen die uit zichzelf al veel drinken: studenten en vaste cafégangers. "Net als 'zuipkaarten' verlagen ze de drempel tot alcoholconsumptie. Op korte termijn lijdt dat tot verkeersonveilige situaties en overlast, op lange termijn tot gezondheidsschade." Een onrustwekkende tendens is volgens Geirnaert dat happy hours steeds vaker aansluiten op de schooluren van scholieren. "Vrijdag om 16 uur, zien we steeds vaker."

Bij Horeca Vlaanderen geloven ze niet dat happy hours aanzetten tot meer alcoholconsumptie. "Happy hour is vooral een marketingtool om de bezetting van het café te verhogen en aan klantenbinding te doen. De uitbater probeert zijn zaak vol te krijgen en een leuke animo te scheppen, in de hoop dat die de hele avond blijft hangen", zegt woordvoerder Gerrit Budts. Volgens hem maakt de horeca nauwelijks winst met een drinkuurtje. "De winstmarges worden kleiner, terwijl je meer personeel moet inzetten."

Iedereen ladderzat

Bovendien is happy hour in België minder geïntegreerd dan elders in Europa. Je ziet het vooral in studentenbuurten, zegt Budts. "Dat promoties er wel eens tot excessen leiden, klopt natuurlijk. Maar er zal altijd wel ergens misbruik zijn. Het is aan de consument om te bepalen wat hij drinkt. En geloof me: geen enkele cafébaas vindt het leuk als iedereen ladderzat is."