Direct naar artikelinhoud

Belasting op bedrijfswagens daalt elk jaar

De belasting op bedrijfswagens wordt voortaan berekend op basis van de CO2-uitstoot, de catalogusprijs en de leeftijd van de auto. Op bedrijfswagens die meer dan een jaar oud zijn, moet minder belasting betaald worden. Dat maakte minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V) bekend.

Het fiscaal voordeel van een bedrijfswagen wordt voortaan berekend op basis van de catalogusprijs, inclusief opties en btw, maar zonder kortingen. Aan dat bedrag wordt een percentage toegevoegd van vier tot achttien procent, afhankelijk van de CO2-uitstoot. Dat besliste de regering-Di Rupo al tijdens de onderhandelingen, maar al snel werd duidelijk dat bedrijven die belasting makkelijk konden ontduiken. Ze konden bijvoorbeeld een bedrijfswagen doorverkopen aan een dochterbedrijf, om extra belastingen te vermijden.

Nu steekt de regering-Di Rupo daar dus een stokje voor, want tijdens het eerste jaar wordt een tweedehandswagen belast zoals een nieuwe wagen. Daarna zakt de cataloguswaarde elk jaar met zes procent, waardoor ook de belasting jaarlijks met zes procent afneemt. Na vijf jaar wordt het minimum van zeventig procent bereikt. Dat staat in de programmawet van de regering, waarin de begrotingsmaatregelen die eerder werden afgesproken in wetten worden gegoten.

"De regeling zal voordelig uitdraaien voor bedrijven met een CO2-zuinig wagenpark, want 4 procent is een zeer laag tarief", oordeelt minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V). Volgens de CD&V-vicepremier is het nieuwe berekeningsmodel eenvoudiger dan het vorige, omdat er geen discussie kan bestaan over de facturatieprijs. Hij raamt de opbrengst van de nieuwe fiscale regeling op 200 miljoen euro.

Werkgeversorganisatie Unizo heeft het over een stap in de goede richting. "Door rekening te houden met de leeftijd van de wagen, komt er een rechtvaardigere inbreng van de economische waarde van de bedrijfswagen", klinkt het. Toch betreurt Unizo nog steeds de zware fiscale last op bedrijfswagens. Ze pleit voor een gefaseerde invoering van de nieuwe fiscale regeling, zodat lopende contracten niet plots moeten worden opengebroken.

"De regeling is ondoordacht", reageert hr-bedrijf SD Worx. "De regering wilde snel 200 miljoen rapen, maar heeft niet nagedacht over de economische impact op de sector. Die zal allicht hogere verliezen leiden. Bovendien gaat het enkel om fantoombestrijding. Bedrijfswagens zijn immers succesvol omdat de loonkost in ons land zo hoog ligt, en daar word opnieuw niets aan gedaan."