Direct naar artikelinhoud

Open tv-oorlog Telenet en Belgacom

Telenet heeft Belgacom in gebreke gesteld omwille van de reclamecampagne waarmee Belgacom de voorbije dagen uitpakte. 'Belgacom is niet correct tegenover de klanten', meent Telenet.

"Het kan ook anders, als Belgacom-klant." In grote advertenties die in alle kranten verschenen speelde Belgacom zaterdag en gisteren in op de beslissing van Telenet om minstens vier zenders uit het analoge basispakket te halen. In de meeste provincies verdwijnen zo BBC 1 en 2 naar het digitale tv-platform. Minder zenders en toch hetzelfde moeten betalen, dat kan volgens Belgacom anders. "Neem Belgacom TV en blijf kijken naar uw favoriete zenders zonder een euro meer uit te geven."

De campagne schoot in het verkeerde keelgat bij Telenet. "Dat is pure demagogie", valt te horen bij toplui van het kabelbedrijf. Afgelopen weekend besliste Telenet dan ook meteen om te reageren. Het stuurde een aangetekende brief naar Belgacom om het bedrijf in gebreke te stellen.

"De reclame is niet correct en niet transparant", legt woordvoerster Evelyne Nieuwland uit. "Belgacom belooft nieuwe klanten vier maanden gratis televisie, maar dat klopt niet. Ze geven wel een korting gedurende vier maanden, maar dat maakt hun tv-aanbod nog niet volledig gratis. We hebben hen formeel gevraagd om hun reclame aan te passen en correctie informatie aan de consumenten te geven", zegt Nieuwland.

De brief zal weinig impact hebben, want Belgacom had de campagne alleen maar zaterdag en gisteren gepland. "We wilden snel reageren, maar het is niet uitgesloten dat aspecten later nog in andere campagnes aan bod zullen komen", zegt woordvoerder Jan Margot.

Belgacom zegt wel dat de informatie in hun campagne klopt. "We geven wel vier maanden gratis televisie. Maar we wilden met de advertentie vooral het signaal geven dat wij de beslissing om analoge kanalen te schrappen flagrant vinden en zo aan Telenet-klanten het signaal geven dat ze gratis kunnen overstappen."

Geslepen messen

Het in gebreke stellen is een nieuw hoogtepunt in de alsmaar heviger wordende strijd tussen Belgacom en Telenet. De twee zaten elkaar vorig jaar ook al in de haren rond het voetbalcontract - Telenet kaapte dat weg bij Belgacom - en het openstellen van de analoge kabel.

Vooral in dat laatste dossier staan beide telecombedrijven met geslepen messen tegenover elkaar. Door het openstellen van de kabel zou Belgacom ook analoge televisie kunnen aanbieden en beter de strijd kunnen aangaan met Telenet. Alleen is dat tot grote ergernis van Belgacom nog steeds niet gerealiseerd. "Waarom moet dat zo lang duren", vraagt Jan Margot zich af. "Zij hebben aangegeven dat dat technisch niet makkelijk is, maar dat klopt niet."

Belgacom vermoedt dan ook vooral een vertragingsmanoeuvre van Telenet. Telenet heeft nu nog 800.000 klanten die analoog televisie kijken, maar door het analoge zenderaanbod minder aantrekkelijk te maken zou Telenet die klanten zo snel mogelijk naar - het meer opbrengende - digitale televisie willen laten overschakelen. Hoe meer klanten digitaal kijken, hoe minder lonend het is voor Belgacom om ook analoge televisie aan te bieden.

Telenet ontkent dat en zegt dat het schrappen van analoge zenders niets te maken heeft met het dossier over het openstellen van de kabel.