Direct naar artikelinhoud

Saab van ondergang gered door Chinees-Japans consortium

Saab is van de ondergang gered. Het Zweedse automerk komt in Aziatische handen. De nieuwe eigenaars willen van Saab de grootste producent van elektrische auto's maken.

National Electric Vehicle Sweden (NEVS) heet de nieuwe eigenaar. De curatoren van de failliete Zweedse autofabrikant hebben een redder gevonden met zonodig nog grotere ambities dan voormalig eigenaar Victor Muller. NEVS wil van Saab weer het innovatieve, toonaangevende en eigenzinnige automerk maken dat het ooit was. Gebrek aan ambitie kan hen niet worden verweten. Saab moet zijn versleten reputatie oppoetsen met de productie van uitsluitend elektrische auto's.

De nieuwe eigenaars van Saab zijn niet zo Zweeds als de naam doet vermoeden. NEVS is een Chinees-Japans consortium dat speciaal is opgericht om Saab over te nemen. De Chinese energiemaatschappij National Modern Energy Holdings, dat onder leiding staat van de Zweedse Chinees Kai Johan Jiang, bezit 51 procent van NEVS. De Japanse duurzame investeerdersclub Sun Investments is voor 49 procent eigenaar van NEVS.

Toch behoudt Saab zijn Zweedse gezicht, beloven de nieuwe eigenaren. De productie blijft in Trollhättan en de Zweed Karl-Erling Trogen is voorzitter van het consortium. Trogen was eerder directeur van Volvo Trucks en werkt momenteel voor het Zweedse energiebedrijf NBE, dat eveneens in Chinese handen is. Saab wordt wel versterkt met een team van Japanse ingenieurs, die gaan helpen bij het ontwerpen van de elektrische modellen.

De eerste elektrische Saabs moeten al in 2013 of 2014 op de markt komen. Uiterlijk zullen die auto's weinig afwijken van de Saabs die nu op de markt zijn. De Saab 9-3 wordt als eerste geëlektrificeerd. De Saab 9-5 gaat uit productie. De patenten voor de bodemplaat van deze auto's zijn eigendom van General Motors. Een eerdere Chinese overnamepoging liep spaak op een Amerikaans veto. General Motors wil geen patenten afdragen aan Chinese concurrenten. Door af te zien van de productie van de 9-5 heeft NEVS geen toestemming van General Motors nodig.

Saab richt zich voor de verkoop voornamelijk op China. "De Chinese economie groeit met 10 procent per jaar", verklaartJiang zijn strategie in vloeiend Zweeds. Daarnaast neemt de Chinese overheid steeds meer maatregelen om de opkomst van elektrische auto's te stimuleren.