Direct naar artikelinhoud

Telenet maakt tv-kijken socialer via Twitter

Tv-kijken doen steeds meer mensen met een smartphone of tablet binnen handbereik. Zo kunnen ze op Facebook en Twitter volgen hoe er in cyberspace over het programma wordt gedacht. Telenet geeft dat fenomeen een duwtje in de rug met de nieuwste versie van de Yelo-app.

Eigenaars van een tabletcomputer kunnen Yelo downloaden om op hun tablet live naar televisie te kijken. In de nieuwste versie van die app wordt nu een Twitter-integratie voorzien. De televisiekijker krijgt op zijn scherm een kolom te zien waarin te zien is wat er op Twitter te lezen valt over het programma waarop hij op dat moment naar kijkt.

De berichten lezen kan iedereen. Wie zelf in 140 lettertekens wil laten weten wat hij van een bepaald programma vindt, moet eerst een Twitteraccount aanmaken. De nieuwe app maakt het gebruikers trouwens makkelijk om hun mening te ventileren. Afhankelijk van het programma waar je naar kijkt, zorgt de app voor de juiste hashtag - dat is het navoegsel dat een tweet krijgt en die ervoor moet zorgen dat andere Twitteraars jouw bericht makkelijk kunnen terugvinden.

Twitter en televisie vormen al langer een goed duo. Soms ongewild, zoals bij programma's als Exotische liefde en Superfans, waarbij op Twitter uitgebreid de draak werd gestoken met de personages die de revue passeerden. Soms wordt ook heel bewust naar Twitter verwezen. De openbare omroep bijvoorbeeld roept kijkers die afstemmen op programma's als De zevende dag, Terzake en Het journaal uitdrukkelijk op om via Twitter mee te discussiëren over de onderwerpen die in die programma's aan bod komen. Bij de vtm-talentenjacht The Voice gingen de makers nog een stapje verder. Niet alleen werden kandidaten en juryleden aangezet om zich aan Twitter te wagen, tijdens het programma verschenen ook de leukste tweets in beeld. En dat bleef niet zonder resultaat, want The Voice was goed voor een gemiddelde van zowat 5.000 tweets per uitzending.

Zenders doen niet zomaar inspanningen om het twitteren tijdens hun programma's te stimuleren. Het is voor die zenders een van de manieren om de toename van het uitgesteld kijken te counteren. Sinds het digitaal kijken Vlaanderen veroverde, nemen steeds meer kijkers programma's op om ze dan op een later tijdstip, zonder reclameblokken, te bekijken. Een trend die het reclamemodel van de zenders onder druk zet en bij hen voor wrevel tegenover Telenet zorgt.

Door Twitter in haar Yelo-app te integreren wil Telenet zijn bereidheid tonen om samen met de zenders te zoeken naar een manier om het uitgesteld kijken in te dijken. Enige probleem: van de zenders van de VMMa, waarmee Telenet het meest overhoop ligt, is voorlopig geen spoor in de Yelo-app.