Direct naar artikelinhoud

'Misleidende' financiële reclame: banken slaan mea culpa

Test-Aankoop beschuldigde in september Fortis, Dexia en KBC van misleidende reclame. Het ging in sommige gevallen om vrij ingewikkelde beleggingsproducten die volgens de consumentenorganisatie ten onrechte werden voorgesteld als een eenvoudig spaarproduct. Bovendien zouden de beloofde rendementen waarmee de banken spaarders lokken, niet kloppen met de realiteit, zo bleek uit berekeningen van Test-Aankoop. Minister van Consumentenzaken Freya Van den Bossche (SP.A) liet daarop prompt een onderzoek beginnen.

De financiële sector zegt nu zelf meer inspanningen te zullen doen om tot een grotere transparantie te komen voor de klanten. "Op dat vlak zullen we proactiever moeten handelen dan in het verleden", verklaarde Jan Vanhevel (KBC), de kersverse voorzitter van de federatie van de financiële sector Febelfin. Uit recente enquêtes die Febelfin deed bij de klanten blijkt dat transparantie in de bankproducten op nummer één staat. "We moeten streven naar een goed evenwicht tussen informatie en reclame."

Wat de veelbesproken heffing op beleggingsfondsen betreft wacht Febelfin op de definitieve teksten die deze week in het parlement worden neergelegd. "We hebben achter de feiten aangehold", zegt Vanhevel. De regering heeft een beslissing genomen waarvan ze niet altijd de gevolgen goed inschatte, luidt het. (Belga/EV)