Direct naar artikelinhoud

Vertrouwen in e-mail in vrije val

Eddy Willems (Noxs): 'E-mail zal niet de meest gebruikte manier blijven waarop we via het internet met elkaar communiceren'

wereldwijd 1 miljard spam-boodschappen in kerstperiode

Brussel

Eigen berichtgeving

Ronald Meeus

Tijdens de kerstperiode zullen er wereldwijd een miljard ongewenste e-mails worden verstuurd. Dat voorspellen gespecialiseerde beveiligingsbedrijven. De boosdoeners, onder wie steeds meer leden van de georganiseerde misdaad, die al die vuiligheid de wereld insturen zijn bovendien zo leep geworden dat gebruikers geen enkele e-mail meer vertrouwen. Binnen enkele jaren is e-mail wellicht niet langer het belangrijkste communicatiemiddel op het internet, denken experts. Steeds meer bedrijven, waaronder de banken KBC, Fortis en veilingsite eBay, zetten al een eigen berichtensysteem op.

Internetgebruikers hebben steeds minder vertrouwen in e-mail. Dat blijkt uit verschillende gezaghebbende internationale onderzoeken. Uit een enquête van het Amerikaanse beveiligingsbedrijf MailFrontier, die inmiddels door een half miljoen internetgebruikers werd ingevuld, blijkt dat slechts 52 procent van de respondenten onmiddellijk ziet wanneer een binnengekomen e-mailbericht niet verdacht is. Met andere woorden: zowat de helft van de internetgebruikers wantrouwt elke e-mail die binnenkomt. Enkele maanden geleden stipte het internationale studiebureau Gartner ook al die trend aan: tachtig procent van de Amerikaanse internetgebruikers die iets kopen via het internet, geeft aan dat zijn vertrouwen in e-mail de laatste tijd een knauw heeft gekregen.

De reden achter dat wantrouwen is de grote hoeveelheid ongewenste reclameberichten (spam) en oplichtingsmails waarmee de booswichten die ze versturen achter de kredietkaartgegevens van de ontvanger proberen te komen (phishing). MailFrontier schat dat er tijdens de komende kerstperiode wereldwijd een miljard van dergelijke mails zullen worden rondgestuurd, ongeveer een kwart miljard meer dan vorig jaar. "Die toename is vooral te wijten aan het feit dat de georganiseerde misdaad steeds meer achter die mails zit", zegt Eddy Willems van Noxs, een Belgische importeur van beveiligingssystemen, die de door MailFrontier opgegeven cijfers onderschrijft. "Waar valse e-mails vroeger werden verstuurd door kinderen, studenten of grappenmakers, zijn dat tegenwoordig criminelen die er goed geld aan verdienen. En dus ook de middelen hebben om erin te investeren."

Internetfraudeurs worden ook steeds leper. Waar phishing-mails vroeger alleen de huisstijl van het bedrijf in kwestie klakkeloos nabootsten (vooral die van internationale banken of internetbedrijven als Citibank of eBay), mikken ze tegenwoordig op de paniekreactie die een mail bij de consument kan veroorzaken: zo krijgen nietsvermoedende ontvangers een vervalste nota van een webwinkel die hen meldt dat ze zogezegd een aantal goederen hebben besteld. Om het order te annuleren hoeft men alleen maar kredietkaartgegevens, login en wachtwoord even door te geven.

Precies om die fraudegolf het hoofd te bieden zijn een groot aantal banken - waaronder Belgische marktleiders Fortis en KBC - alvast overgeschakeld naar een eigen berichtensysteem dat alleen kan worden aangesproken via hun webbankingmodule. Ook veilingsite eBay, dat wereldwijd een van de meest door phishing-aanvallen getroffen bedrijven is, schakelde onlangs over op zo'n eigen systeem. Klanten die een bericht via e-mail krijgen, moeten dat per definitie wantrouwen. "Een erg verstandige zet", zegt hoofdonderzoeker Graham Cluley van het Britse beveiligingsbedrijf Sophos. "Ze gebruiken e-mail hoogstens om de klant ervan te verwittigen dat hij een nieuw berichtje heeft op zijn webbankingsysteem en gebruiken vervolgens dat laatste om de gevoelige informatie door te geven."

En stilaan deelt ook de consument dat wantrouwen. "E-mail zal niet de meest gebruikte manier blijven waarop we via het internet met elkaar communiceren", zegt Eddy Willems. "Het zal blijven bestaan, en het zal altijd zijn nut blijven hebben, maar mensen gaan stilaan beginnen over te schakelen op systemen die ze beter vertrouwen. Zoals instant messengers als MSN Messenger en Google Talk, bijvoorbeeld." Die instant messengers hebben als voordeel dat ze alleen berichten toelaten van andere internetgebruikers die men kent.