Direct naar artikelinhoud

Apple TV moet heel 'ecosysteem' worden

Apple wil weer eens een industrie op zijn kop zetten. Dit keer mogen makers van gameconsoles vrezen voor het vege lijf. Het technologieconcern kondigde aan dat het zijn Apple TV, een kastje voor het bekijken van onlinetelevisie heeft gepimpt tot gameconsole.

Sinds de iPhone en de iPad, waarop - in vergelijking met de peperdure consolegames - voor een habbekrats spellen gedownload kunnen worden, is Apple al een grote speler op deze markt. Maar de televisie is tot nu toe een onneembare vesting gebleken. Met de nieuwe Apple TV kunnen gamers nu spellen uit de appstore op de televisie afspelen. Het kastje, dat met 149 dollar (Belgische prijs nog niet bekend) ruim twee keer zo duur wordt, krijgt toegang tot Apples onlinespellenwinkel.

Verder krijgt het apparaat een spraakgestuurde afstandsbediening ("zoek een familiefilm", "spoel vijf minuten vooruit") met een touchpad, wat het spelen van videogames moet vergemakkelijken. "De toekomst van televisie zijn apps", zei topman Tim Cook tijdens de presentatie in San Francisco. Apple hoopt dat ontwikkelaars nieuwe apps gaan ontwikkelen die geschikt zijn voor het grote scherm.

Apple TV was nooit een grote hit, het concern haalt er minder dan 5 procent van zijn omzet uit. Steve Jobs noemde het een hobby, een dingetje voor erbij. De afgelopen drie jaar werd het product niet vernieuwd en het apparaat verloor snel marktaandeel in een concurrerende markt.

Dat moet veranderen. Apple TV moet onderdeel worden van een 'ecosysteem', een samenhangend geheel van producten en diensten rond de televisie. Gamen is daarvan een onderdeel, net als kijken naar online-abonneezenders, winkelen en Airbnb'en. En mogelijk ook voor het bedienen van allerlei apparaten in en om het huis, zoals de verlichting en bewakingscamera's. Of deze strategie gaat lukken, is onzeker. Het is, zoals kenners benadrukken, nog geen enkele nieuwkomer gelukt de televisie in de woonkamer te veroveren.

Belangrijker: Apple lijkt de laatste jaren niet meer zo goed in het op zijn kop zetten van industrieën. Terwijl het eerst de muziekbusiness naar zijn hand zette met iTunes en iPod, en daarna die van de mobiele telefoons, om vervolgens een geheel nieuwe markt te creëren met de iPad, staan er de laatste jaren een paar grote mislukkingen op het conto van het techconcern. Denk aan de eerste versie van Maps, die onbedaarlijk slecht was. Ook het recentelijk geïntroduceerde Apple Muziek maakte de hoge verwachtingen niet waar.

Gelukkig is er de nieuwe iPhone nog.