Direct naar artikelinhoud

Facebook kiest nog meer voor bedrijven

Facebook breidt zijn advertentiemogelijkheden uit zodat marketeers beter de consument kunnen bereiken. Dat kondigde het aan op zijn eerste marketingconferentie.

De merkpagina's krijgen een belangrijkere rol op Facebook. Naast een restyling (zodat ze er bijna hetzelfde uitzien als profielpagina's) wordt de lijn tussen vriendencontent en gesponsorde content steeds dunner. Tussen de statusupdates en foto's van vrienden verschijnen sinds kort sociale advertenties van bedrijven. Reacties van vrienden op de pagina van een bedrijf worden zo getoond tussen de statusupdates, terwijl bedrijven ze tegen betaling een prominentere plaats kunnen geven.

Aan de rechterkant van de pagina stonden altijd al advertenties, maar ook die worden socialer. Bij de zogenoemde premiumadvertenties kunnen statusupdates en activiteiten van leden van Facebook gekocht worden door bedrijven, of er kan content van de pagina van een bedrijf uitgelicht worden, zoals een nieuwe video.

Zeg jij dus iets over een bedrijf of vind jij een bedrijf leuk, dan kan dat als advertentie gepresenteerd worden.

Jij, als gebruiker, wordt hier niet over ingelicht. Tenzij je vrienden je erop attenderen, zul je het wellicht nooit weten dat je als woordvoerder bent opgevoerd van dat bedrijf dat je ooit en passant hebt 'geliket'. Deze functie is al enige tijd geleden geïntroduceerd, maar wordt uitgebreid.

Het leverde al de eerste missers op. Vorige week was een Facebookgebruiker ongemerkt woordvoerder van een enorme emmer glijmiddel, nadat verkoopsite Amazon een grappig bedoelde update van hem had gesponsord.

Tot slot gaat Facebook, ongeveer zoals Groupon, aanbiedingen via het Facebookplatform mogelijk maken. Merken kunnen kortingen en promoties aan hun Facebookfans geven, die ze ook middels Facebook inwisselen. Deze aanbiedingen kunnen worden verspreid via de newsfeed of worden gepromoot aan de rechterkant van de pagina.