Direct naar artikelinhoud

Amerikanen herontdekken cider

Amerikanen zijn dol op cider. Sinds vorig jaar stijgt de consumptie in de VS zo sterk dat Heineken, de grootste ciderbrouwer ter wereld, er de touwtjes zelf in handen neemt.

Heineken gaat zijn best verkochte cider Strongbow volledig zelf verdelen in de Verenigde Staten, terwijl het nog tot 2015 een distributieakkkoord heeft lopen met een partner.

Cider doet in ons land nog altijd onder voor bier, champagne en andere aperitiefdranken, maar overzee is de drank aan een onverwachte comeback bezig. "We zien de grote kansen op de Amerikaanse cidermarkt en daarom nemen we de distributie liever zelf in handen", zegt John-Paul Schuirink, woordvoerder van Heineken International. "Dat is financieel interessanter."

Hoeveel Heineken moet ophoesten om zijn contract te verbreken, wordt niet vrijgegeven.

Volgens de Nederlandse brouwer is de consumptie van cider in de VS vorig jaar met zo'n 20 procent toegenomen, en dit jaar al met 56 procent. In België is cider veel minder succesvol. Het succes van de drank taant in ons land, ondanks inspanningen van Stassen, een Belgische producent, om cider hier in allerlei vormen, zonder alcohol en met tal van fruitsmaken, aan te prijzen.

Kidibul

Stassen werd in juni overgenomen door Heineken, waardoor de Nederlandse biergroep opgeklommen is tot de grootste ciderproducent ter wereld.

"Dronk de Belg drie à vier jaar terug nog 1 liter cider per jaar, is dat vandaag maar 0,8 liter meer. Andere aperitiefdranken scoren veel beter. Alleen Kidibul voor kinderen doet het uitstekend. Maar dat is eigenlijk geen cider. Het is appelsap met prik", duidt Géraldine Bovin, marketingdirecteur van Stassen.

90 procent van de ciderproductie van Stassen is bestemd voor het buitenland. Een kwart daarvan gaat naar de cidermerken van Heineken, zoals Strongbow. Stassen vond het recept uit van Strongbow Gold, de iets zoetere variant van de traditionele cider.

Maar de Amerikanen lusten cider, gefermenteerd appelsap, dus wel. Opnieuw, eigenlijk. Cider was in de achttiende eeuw al populair in de VS omdat Britse immigranten hun liefde voor het natuurlijke brouwsel hadden meegebracht.

Over de jaren heen was het in ongenade beland, maar nu is cider dus weer helemaal een hype. "Amerikanen hielden zich tot voor kort aan hun vertrouwde Bud en Miller, maar kijken nu uit naar wat anders. Cider past goed in die trend. Het is authentiek en ook de fruitbasis slaat aan", weet Schuirink.

Volgens The Wall Street Journal is cider vooral een drankje dat aanslaat bij de 'millennial consumers'. Bij de tieners dus, die graag experimenteren. Onder meer het lage alcoholgehalte - doorgaans 5 procent - speelt hier een rol.

Volwassen Amerikanen zouden eerder voor wijn of speciaalbieren kiezen. Toch scoort cider ook goed bij vrouwen, die het meer hebben voor zoete alcoholische dranken.

Heineken is van plan de distributie van Strongbow, nu al het best verkochte cidermerk ter wereld, aanzienlijk op te krikken in de VS, door het voortaan aan te bieden overal waar ook de Heineken-bieren, zoals Amstel, worden verkocht. Strongbow kent vandaag vooral bijval in het Verenigd Koninkrijk, meteen ook het land met de meeste ciderdrinkers.

Zal de Amerikaanse liefde voor cider terug overwaaien naar België? Bij Stassen zijn ze sceptisch. "Cider wordt in het Verenigd Koninkrijk en wellicht ook in de VS ter vervanging van bier gedronken, hier meer als aperitief. Dat is een heel ander moment en een heel andere gelegenheid", stelt Géraldine Bovin.