Direct naar artikelinhoud

Staking op slagader van spoorwegnet

Kruis vrijdag 9 oktober alvast aan in uw agenda. ACOD Spoor legt dan in Brussel het werk neer. De NMBS veroordeelt de plannen. De 24 uursstaking dreigt zware hinder te veroorzaken op het hele spoorwegnet.

ACOD Spoor bevestigt de intentie om volgende week vrijdag te staken. De aanzegging voor de 24 uursstaking werd gisteren officieel ingediend voor het district Brussel, zegt Michel Abdissi, de topman van de Franstalige vleugel CGSP Cheminots. De stakingsaanzegging loopt van donderdagavond 8 oktober 22 uur tot vrijdagavond 9 oktober 22 uur. Gezien de zeer drukke noord-zuidverbinding in de hoofdstad, de slagader van het Belgische spoornet, valt te vrezen voor grote hinder op het hele net en dus niet alleen in het centrum van het land.

De socialistische spoorbond protesteert met de stakingsdreiging tegen de plannen van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) voor het Belgische spoor. "De bloeding van het statutair personeel moet tegen elke prijs vermeden worden", hekelt Abdissi.

Breuklijn

De vakbondsman betreurt dat de actie niet in gemeenschappelijk front gevoerd wordt. De christelijke ACV/CSC Transcom verkiest een brede informatiecampagne over de "gevaren van het moderniseringsplan" boven een staking, zo deelde de bond vorige week mee.

Maar ook zijn Vlaamse collega's bij ACOD Spoor zien de staking niet zitten. Waardoor er sprake is van een heuse breuklijn tussen het noorden en het zuiden van het land. Jean-Pierre Goossens, algemeen secretaris: "We hebben drie dagen gediscussieerd. Maar de druk in Wallonië was zo groot dat er geen andere optie was. Voor alle duidelijkheid, wij staken niet mee. Ik heb geen mandaat om op te roepen tot een staking."

Goossens zet liever in op een dialoog met de directie. "We hebben vorige week al onderhandeld, deze week (vandaag, LID) is er opnieuw overleg, en ook op 8 oktober is er een vergadering gepland. We hebben een basistekst met de heikelste discussiepunten. En ik heb het gevoel dat Jo Cornu (NMBS) en Luc Lallemand (Infrabel) oren hebben naar onze verzuchtingen."

Goossens zit daarmee op de lijn van ACV Transcom, dat ook voor de dialoog kiest in deze fase. "We willen de onderhandelingen verder afwachten", zegt Luc Piens van ACV Transcom. "Ook al omdat er op dit ogenblik weinig animo is bij het personeel om opnieuw naar het stakingswapen te grijpen. Wij wijzigen onze houding vooralsnog niet."

Tegelijk vreest Jean-Pierre Goossens wel dat de actie van de Waalse vleugel van ACOD Spoor stokken in de wielen kan steken. "Qua visie staan we hier tegenover elkaar, dat klopt."

Spoorwegmaatschappij NMBS veroordeelt de stakingsplannen van de socialistische vakbond. Die zullen niet alleen leiden tot imagoverlies, maar hebben ook zware commerciële en financiële gevolgen, klinkt het. De 24 uursstaking dreigt zware hinder te veroorzaken op het hele spoorwegnet. "Klanten rekenen best niet alleen op de trein die dag om de hoofdstad te bereiken en houden beter alternatieven achter de hand", zegt de NMBS.

Extra acties

Wat de gevolgen zullen zijn voor de vele pendelaars, durft ook Goossens niet te voorspellen. "Als er in het drukke knooppunt Brussel enkele lijnen geblokkeerd worden, dan kan de hinder groot zijn. Maar aan Vlaamse kant staken we niet, waardoor ik denk dat er toch zo'n 40 procent van de treinen gewoon zal rijden. Noem het onze minimale dienstverlening", knipoogt Goossens.

Luc Piens zegt dat het op voorhand bijzonder moeilijk in te schatten is wat de impact zal zijn. "Dat is afhankelijk van de opvolging, en waar er gestaakt wordt. Dat er hinder zal zijn, lijkt me vanzelfsprekend."

Michel Abdissi is niet onder de indruk en dreigt met nog meer stakingsellende: extra acties op 19 en 20 oktober behoren tot de mogelijkheden. "Maar daarvoor werden nog geen aanzeggingen ingediend. We opteren voor gekruiste beurtstakingen, waarbij op die data een district uit het noorden (Vlaanderen) en één in het zuiden (Wallonië) het werk zullen neerleggen", zegt Abdissi.