Direct naar artikelinhoud

De Lijn verliest opnieuw reizigers

Het aantal reizigers daalt voor het vijfde jaar op rij. De grootste dip zit in de losse verkoop. Er werden 3 miljoen minder tickets verkocht, of 9 procent minder dan het jaar voordien.

Wie geen abonnement heeft, betaalt sinds februari een stuk meer als hij de bus neemt. Losse kaartjes, maar ook sms-tickets werden een stuk duurder. De gevolgen laten zich merken in de reizigerscijfers. Van januari tot september 2015 werden er 3 miljoen minder kaartjes verkocht dan in dezelfde periode in 2014.

Het totale aantal ritten daalde met 0,35 procent of met 1,3 miljoen eenheden. Het verlies van de dagkaartjes wordt deels gecompenseerd door een hogere verkoop van sociale abonnementen en dagpassen.

"Maar dan nog gaat het aantal reizigers er voor het vijfde jaar op rij achteruit", zegt sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke, die cijfers opvroeg bij mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA). "Sinds 2011 is De Lijn 20 miljoen reizigers verloren."

De oorzaken zijn voor hem niet ver te zoeken. Duurdere tickets gecombineerd met de geschrapte lijnen. "De mensen betalen meer voor minder dienstverlening. Al die mensen blijven niet thuis in hun zetel zitten", zegt Vandenbroucke. "Ze nemen de auto en gaan mee in de file staan."

De uitval van Vandenbroucke is niet toevallig. Vandaag wordt in het parlement de begroting besproken. Wat blijkt? Er wordt bijna 22 miljoen euro bespaard op het investerings- en exploitatiebudget van De Lijn. "Als de minister het menens is om de files aan te pakken, moet hij net extra geld vrijmaken."

Het was inderdaad de prijsstijging die de losse verkoop deed dalen, bevestigt De Lijn. "Maar minder erg dan we berekend hadden. Veel mensen kozen ook voor een andere formule", zegt woordvoerder Tom Van de Vreken. "Bovendien wachten we op cijfers voor het hele jaar 2015 om een balans op te maken."

In februari 2016 wordt de prijs van heel wat abonnementen ook opgetrokken. De vraag is of dat niet nog meer reizigers verloren zullen gaan? "Die prijsstijging komt er niet zomaar. Er waren heel wat berekeningen over de impact", zegt Van de Vreken. "Vergeet ook niet dat we, vergeleken met het buitenland, nog steeds erg goedkoop zullen zijn."

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wijst de kritiek van de hand. "Het klopt dat er minder losse tickets zijn verkocht, maar het is net onze bedoeling om die zoveel mogelijk om te zetten in abonnementen. De oppositie roept hel en verdoemenis af over het busvervoer in Vlaanderen. Mijn antwoord is simpel: De Lijn doet het uitstekend."