Direct naar artikelinhoud

'Indische toestanden' op trein Aalst-Gent

Als haringen in een ton zaten ze, de treinreizigers die van Aalst naar Gent moesten maandagochtend om 7.20 uur. In plaats van de normale trein met negen wagons reed er een met drie wagons langs. De NMBS moest de trein afschaffen uit veiligheidsoverwegingen.

"Overvolle treinen zoals in Aalst krijg je wanneer er niet genoeg wagons beschikbaar zijn", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. "20 procent van het materiaal van de NMBS rijdt niet omdat het binnen is voor onderhoud. Weet ook dat er in 15 jaar tijd 70 procent meer reizigers zijn, en dat het aantal treinwagons niet navenant gestegen is. Nieuwe treinen bestellen, dat kost tijd, en dus proberen we het materiaal dat er is zo goed mogelijk in te zetten en vooral het onderhoud zo kort mogelijk te houden", zegt Crols.

Er zouden wel genoeg treinwagons zijn voor het nieuw uitgetekende vervoersplan. "Maar als er dan een technisch defect is en het onderhoud duurt langer dan voorzien, dan zijn er niet genoeg wagons beschikbaar. Daarmee dat sommige treinen overvol zitten", zegt hij.

Jan Vanseveren van TreinTramBus zegt dat achterstallig onderhoud het grote knelpunt is en de reden dat je in sommige treinen als sardientjes in een blik tegen elkaar staat. "In België staat 20 procent van de treinen binnen voor onderhoud, terwijl het in de buurlanden 14 procent is. Beter en sneller onderhoud, zou het probleem van overvolle treinen kunnen grotendeels kunnen oplossen", zegt Vanseveren.

Het is niet zo dat sommige treinlijnen meer last hebben van overvolle treinen dan andere. "De klachten die wij binnenkrijgen komen van overal. Vandaag in Aalst, morgen in Antwerpen. Het gebeurt niet alle dagen maar in sommige periodes meer dan anders. Na de kerstvakantie zien we een piek van overvolle treinen. Meer personeel is in vakantie geweest, minder treinen zijn beschikbaar en dan zien we een piek van klachten over volle treinen", zegt Vanseveren.