Direct naar artikelinhoud

Echte CO2-uitstoot tot 38% hoger

Autofabrikanten liegen steeds meer over de uitstoot en het brandstofverbruik van personenwagens. Het verschil tussen wat een autofabrikant u belooft aan CO2-uitstoot en verbruik en wat de auto werkelijk uitstoot en verbruikt, is ondertussen opgelopen tot 38 procent. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de onderzoeksinstantie die eerder al het gesjoemel bij Volkswagen onthulde.

Terwijl het verschil tussen officieel en effectief brandstofverbruik en CO2-uitstoot in 2001 bij Europese wagens nog maar 8 procent was, liep dat vorig jaar verder op tot 38 procent. "Het verschil kan niet verklaard worden door rijgedrag of andere factoren", benadrukken de onderzoekers van de International Council on Clean Transportation (ICCT). Twee van de onderzoekers van het ICCT zijn Peter Mock en John German, het duo dat vorige week het gesjoemel van Volkswagen aan het licht bracht. Het onderzoek van ICCT gebeurde over een periode van veertien jaar bij 600.000 wagens, verspreid over zes landen.

En hun conclusie is hard: wat autofabrikanten meedelen, strookt almaar minder met de werkelijkheid. Ten nadele van de consument. Voor hem komt het toenemende verschil in verbruik neer op een extra kost die zo'n 450 euro per jaar bedraagt.

Maar de consument is niet de enige die bedrogen wordt door de auto-industrie. Omdat de overheid fiscale voordelen geeft aan wagens die in werkelijkheid minder milieuvriendelijk en zuinig zijn dan autofabrikanten aangeven, verliest ook zij heel wat geld. Voor ons land zijn er nog geen cijfers, maar de onderzoekers berekenden bijvoorbeeld wel dat Nederland jaarlijks 3,4 miljard euro aan belastinginkomsten misloopt. Daarbij komt ook nog de maatschappelijke kost van de extra vervuiling die de wagens veroorzaken.

De studie laat zien dat de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik de voorbije jaren wel daalden, maar niet op de forse manier waarop de autofabrikanten willen laten uitschijnen. De officiële gemiddelde CO2-uitstoot bedroeg in 2001 170 gram per kilometer. Vorig jaar was dat nog maar 123 gram per kilometer. Alleen komen die officiële cijfers niet met de werkelijkheid overeen.

Oneerlijke concurrentie

Nog opmerkelijk, vooral voor België, dat het land van de bedrijfswagens wordt genoemd: uit het onderzoek blijkt ook dat de cijfers van bedrijfswagens nog meer verschillen van de werkelijkheid dan die van andere wagens. Voor bedrijfswagens loopt het verschil op tot 45 procent. Het zorgt er ook voor dat de Europese lidstaten het moeilijker krijgen om de normen rond CO2-uitstoot te halen.

"De schatting is dat nog niet de helft van de officiële vermindering van CO2-uitstoot ook een effectieve vermindering is", zo stellen de onderzoekers. "Maar ook autofabrikanten die wél waarheidsgetrouw rapporteren over CO2-uitstoot en verbruik, zijn benadeeld. Zij krijgen te maken met oneerlijke concurrentie."

De onderzoekers pleiten voor betere en strengere testen. Op Europees niveau komen er in de toekomst sowieso testen die niet alleen in laboratoriumomstandigheden uitgevoerd worden en zo een realistischer beeld moeten geven van het werkelijke verbruik en de uitstoot. De onderzoekers pleiten er ook voor dat meer onafhankelijke organisaties via steekproeven testen uitvoeren op wagens.

Intussen is er voor de Belgische Volkswagen-eigenaars goed nieuws. Federaal minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) vindt dat burgers en bedrijven geen fiscaal nadeel mogen ondervinden van de fraude van een autoconstructeur. Hij laat daarom onderzoeken of er via een omzendbrief fiscale tolerantie kan komen voor de eigenaars die door het schandaal getroffen zijn.

► 6-7