Direct naar artikelinhoud

Jobs maakt e-boek postuum populair

Met de iPad lukte wijlen Steve Jobs in 2010 een doorbraak van de tabletcomputer en de e-reader. Zijn postume biografie, Steve Jobs van Walter Isaacson, luidt nu de doorbraak in van het elektronische boek in Vlaanderen en Nederland.

"5.000 digitale boeken is bijzonder veel, zeker over een periode van drie maanden", zegt Eduard Richter, uitgever bij Het Spectrum. "Bovendien hebben we van sommige retailers nog niet alle verkoopcijfers van de maand september binnen."

Ook de verhouding e-boeken versus fysieke boeken is met 3 procent voor het eerst zo hoog. "Het boek van Jobs staat veruit aan de top van de meest verkochte e-boeken", bevestigt Jef Maes, hoofd kenniscentrum van boek.be. "In Vlaanderen en Nederland maakt het elektronische boek 1,2 à 1,5 procent van de totale boekenverkoop uit, ongeveer 900.000 e-boeken. De biografie van Jobs tekent op haar eentje voor meer dan een half procent van de totale e-boekenverkoop in 2011."

Het succes van Jobs' e-boek is te danken aan diverse factoren. De timing van het boek was exemplarisch. Drie weken na het overlijden van de Apple-oprichter lag het boek in de etalage. Bovendien zullen heel wat devote Apple-fans doelbewust de elektronische versie van het boek op hun iPad lezen.

Maar de biografie is ook een exponent van een onderliggende trend. "Het is een vaststaand feit dat het e-boek het steeds beter doet", zegt Jef Maes. De doorbraak is vooral te danken aan de steeds grotere populariteit van tabletcomputers en e-readers. Volgens het marktonderzoeksbureau GfK zijn er inmiddels meer dan 250.000 tablets op de Vlaamse markt. Ook het aanbod aan digitale titels stijgt.

"In Vlaanderen kende de verkoop van elektronische boeken meer dan een verdubbeling over het voorbije jaar, in Duitsland was dat zelfs maal drie", zegt Maes. In de Verenigde Staten is al één op de vijf verkochte boeken een digitaal exemplaar. Boek.be schat dat het in België tot 2015 duurt voor de digitale boeken meer dan 10 procent van de markt innemen. "Veel zal afhangen van de ontwikkeling en de prijs van de dragers", besluit Maes.

Het was Steve Jobs zelf die Walter Isaacson in 2009 de opdracht gaf hem onbevangen te portretteren. Isaacson hield gesprekken met ruim honderd familieleden, collega's, vrienden en vijanden van Jobs. Het boek, 678 pagina's dik, geeft een goed en al bij al genuanceerd beeld van de mens en de ondernemer Steve Jobs.(dt)