Direct naar artikelinhoud

Treinbestuurder negeerde stopsignaal

Een van de bestuurders van de treinen die woensdagavond net buiten het station van Aarlen tegen elkaar botsten, negeerde vermoedelijk een stopsignaal.

MR-politicus François Bellot spreekt over een ‘menselijke fout’ van een ‘goede, ervaren, geroutineerde’ bestuurder. Bellot was voorzitter van de Kamercommissie die de treinramp van februari vorig jaar in Buizingen moest onderzoeken. Hij wil dat de commissie, die door de vervroegde verkiezingen haar werk niet kon afmaken, opnieuw samenkomt.

De NMBS wil niet reageren voor het parket van Aarlen het onderzoek volledig heeft afgerond. Procureur des konings Serge Lipszyc kon in zijn tussentijds rapport nog geen oorzaak opgeven voor het ongeval. Zesenvijftig mensen liepen lichte verwondingen op. Twee slachtoffers werden naar het ziekenhuis gebracht. Een persoon verblijft daar nog voor verder onderzoek.

“De meeste passagiers stonden op het moment van de botsing al recht in de trein, klaar om uit te stappen”, zegt burgemeester Raymond Biren van Aarlen. “Toen het ongeval op vierhonderd meter van het station gebeurde, had de trein een zeer lage snelheid. De meeste mensen kwamen er met wat kneuzingen van af.”

In Aarlen werd gisterenmiddag het treinverkeer hervat. Tot in de avondspits waren er vertragingen op de getroffen lijn met Luxemburg.

Geen van beide treinen was uitgerust met het automatische stopsysteem TBL1+ dat de NMBS en Infrabel sinds de treinramp in Buizingen van maart vorig jaar versneld invoeren. Dat systeem brengt een trein automatisch tot stilstand bij het negeren van een sein. De treinen in Aarlen reden met het TBL-systeem, waarbij de bestuurder zelf moet aangeven of hij het sein dat hij passeert heeft opgemerkt.

Infrabel geeft bij het plaatsen van de nieuwe seinen, conform het TBL1+systeem, prioriteit aan drukke spoorlijnen. “De installatie in Aarlen, een minder druk knooppunt, is voorzien voor maart 2012”, zegt woordvoerder Frédéric Petit. “Tegen het einde van dat jaar moet 87 procent van het spoornet uitgerust zijn. Dat zijn zo’n 4.200 seinen. We zitten perfect op schema.”

Jochem Govaerts, woordvoerder van Infrabel, benadrukt dat beide treinen reden met een conform veiligheidssysteem. “Zonder mij uit te spreken over de oorzaak van het ongeval: als deze treinen wel met TBL1+ reden, zou dat in dit geval niets uitmaken aangezien de seinen en spoorlijnen nog niet zijn aangepast. Het veiligheidssysteem past zich aan aan de minst geavanceerde uitrusting.”

Ook de NMBS zit op schema met de uitrusting van haar treinen, verzekert Govaerts. (SVL)