ProRail

Jassen en broeken aan flarden: commotie in Nederland over "kledinglijn"  die waarschuwt voor gevaar op en rond het spoor

In Nederland is heel wat commotie ontstaan over een nieuwe veiligheidscampagne van spoorwegbeheerder ProRail. Om jongeren te wijzen op de gevaren, lanceerde ProRail een "kledinglijn" met replica's van kleren die slachtoffers droegen tijdens een ongeluk. Veel treinbestuurders reageren geschokt omdat het traumatische herinneringen oproept. Ook de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de staatssecretaris van Infrastructuur vinden de campagne te ver gaan.

Spoorwegbeheerder ProRail, vergelijkbaar met Infrabel in ons land, lanceerde gisteren een veiligheidscampagne, specifiek gericht op tieners en jongeren. Onder de naam "Victim Fashion, created by accident" ("Victim Fashion, per ongeluk gecreëerd", nvr) stelde het bedrijf gisteren een "kledinglijn" voor. Kapotgescheurde jassen, broeken aan flarden, vernielde sneakers... In totaal dertien stuks, allemaal replica's van kledij die echte slachtoffers droegen tijdens een ongeluk.

Bij elk kledingstuk hoort een verhaal dat je kan lezen op de website van "Victim Fashion". Ze gaan over jongeren die omkwamen of zwaargewond raakten bij spoorongelukken. De verhalen zijn aangepast om de anonimiteit van de slachtoffers te waarborgen, maar berusten op waargebeurde ongelukken. "De oorzaak wordt steeds duidelijk vermeld: onoplettendheid, bezig zijn met je mobiel, haast hebben, roekeloosheid. De boodschap is onmiskenbaar: opletten rond het spoor is van levensbelang", zegt ProRail.

Treinbestuurder: "Wat denk je dat deze beelden doen met ons?"

De campagne weekt heel wat reacties los, en niet allemaal positieve. Treinbestuurders reageerden op sociale media dat de campagne hen confronteert met ongelukken die ze zelf meemaakten en waar ze traumatische herinneringen aan overhielden. Bij de NOS deed een machinist die zelf vijf aanrijdingen meemaakte, zijn verhaal.  

(lees verder onder de tweets)

Spoorvakbond: "Campagne moet uit de lucht"

De Nederlandse Spoorwegen (NS) is niet te spreken over de campagne, die medewerkers herinnert aan traumatische ervaringen op de trein waarbij ze betrokken waren. Directeur Marjan Rintel vindt het gebruik van de beelden ongepast. "Dit gaat voor velen van ons echt te ver. Met deze campagne heeft ProRail geen oog voor onze machinisten en hoofdconducteurs. Ik heb aan de directie van ProRail onze verbazing, ongenoegen en afschuw geuit."

De spoorwegvakbond FNV Spoor heeft ook haar ongenoegen geuit. "Bizar, dit kan echt niet. De campagne moet direct uit de lucht", zegt FNV-voorman Henri Janssen aan de NOS.

Volgens staatssecretaris voor Infrastructuur Stientje van Veldhoven is de campagne onnodig hard. "Iedereen is vóór minder onveilig gedrag rondom het spoor. En communicatie daarover is belangrijk. Maar de campagne zoals die nu is neergezet raakt machinisten en nabestaanden van mensen die omkwamen op het spoor onnodig hard. Ik vind het belangrijk dat ProRail recht doet aan deze gevoelens."

ProRail: "Dit is helaas nodig om jongeren te bereiken"

ProRail zelf heeft ook al gereageerd op de commotie. Het bedrijf begrijpt dat treinbestuurders zich geraakt voelen. "We hebben zeker over de impact nagedacht, maar dit is helaas nodig om jongeren te bereiken. Dat lukt niet met een poeslieve campagne", luidt het bij de NOS. De spoorbeheerder wijst er ook op dat de campagne ook bedoeld is om dit soort trauma's voor het spoorpersoneel te voorkomen.

Volgens ProRail is het aantal mensen dat overleden op en rond het spoor de voorbije twee jaar duidelijk gestegen. In 2016 waren er 6 dodelijke slachtoffers, 12 in 2017 en 17 in 2018. Onder de slachtoffers waren ook jongeren.

Meest gelezen