Direct naar artikelinhoud

Rijexamen wordt strenger

Een lastigere theoretische proef, meer manoeuvres én een extra computertest. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) pakt het rijexamen aan. Het doel is aspirant-chauffeurs de risico's van het verkeer beter te laten inschatten.

Het is een boutade, maar veel mensen leren pas echt met de auto rijden nadat ze hun rijbewijs hebben behaald. Het verkeer juist inschatten, omgaan met de hectiek van de ochtendspits: het is heel wat anders dan eenvoudige plaatjes beoordelen op je theoretische examen en de nogal steriele praktijktest waar vooral wordt gekeken naar je rijtechniek. Weyts heeft daarom een stevige update klaar, zo blijkt uit een regeringsnota die deze krant kon inkijken.

Het theoretische examen wordt strenger. Een leerling-bestuurder zal nog steeds 41 van de 50 vragen correct moeten beantwoorden, maar daarbij mag slechts één zware fout zitten. Het gaat dan om flagrante verkeersovertredingen, zoals een rood licht negeren. Tekenend daarbij is dat ook snelheidsovertredingen als zware fout worden aanzien. Een duidelijk signaal van de regering dat zoiets niet door de beugel kan.

Tegelijk wordt het praktijkexamen aangepast. Een cruciaal punt dat zal worden geëvalueerd: schat de chauffeur het verkeer correct in? De instructeur zal de leerling voortaan onderweg vrij beslissingen laten nemen om te kijken hoe hij of zij reageert. Bovendien komt er een extra computertest. Via simulaties zal de leerling worden gevraagd het gevaar van bepaalde situaties in te schatten.

Superministerraad

Er komen ook nieuwe manoeuvres. Momenteel moet de beginnende chauffeur alleen kunnen keren in een smalle straat en rechts kunnen inparkeren achter een voertuig. Binnenkort zal hij of zij ook in een rechte lijn achteruit moeten leren rijden. De andere proeven: links inparkeren en de auto loodrecht wegzetten in een parkeervak.

Die extra manoeuvres lijken erg op een ouder examensysteem, waarbij de proeven op een afgesloten terrein werden uitgevoerd. Nu gebeurt dat op de openbare weg. Let wel, de leerling zal maar twee proeven moeten uitvoeren. Omdat die worden bepaald bij lottrekking, zal hij of zij ze wel allemaal moeten inoefenen. Het uitgangspunt is de rijvaardigheid in reële situaties te testen.

Daarnaast heeft Weyts nog enkele andere ingrepen klaar. Wanneer iemands voorlopig rijbewijs vervalt, zal de persoon in kwestie meteen een nieuw kunnen aanvragen na het volgen van zes uur rijles. Momenteel geldt dan een wachttijd van drie jaar. Ook zullen niet langer voor 28 talen tolken worden voorzien. Die diensten worden beperkt tot Frans, Engels en Duits. Tot slot wordt de prijs voor het praktijkexamen licht opgedreven, van 36 naar 39 euro.

De nieuwe examens passen in Weyts' grote plan om de verkeersveiligheid in Vlaanderen fors op te krikken. In een tweede fase wil hij de verkeersopleidingen zelf moderniseren. Over de nota wordt morgen beslist op een 'superministerraad' van de Vlaamse regering. Op haar laatste vergadering voor het zomerreces moet die nog beslissen over meer dan 150 grote en kleine dossiers.

Vragende partij

Over het nieuwe rijexamen bestaat nu al eensgezindheid. "Weyts zet hoog in op verkeersveiligheid, maar levert nu ook resultaat", zegt Marino Keulen, Vlaams Parlementslid voor Open Vld. Zijn CD&V-collega Lode Ceyssens zit op dezelfde lijn. "Wij waren vragende partij. De volgende stap is de rijopleiding aanpakken. Het doel is niet de regeltjes aan te passen om aan te passen, wel om jongeren als bekwame chauffeurs de weg op te sturen."

Weyts zelf wenst niet te reageren voor de ministerraad van morgen.