Direct naar artikelinhoud

En nu is Gent aan de beurt

Na de Sinksenfoor en Tomorrowland veegt advocate Griet Cnudde voor de eigen deur. Ze schreef samen met haar man Dirk Coopman, een docent architectuur, een open brief aan de stad Gent tegen de geplande heraanleg van een belangrijke verkeersas in de stad, waarop het koppel zelf ook woont. Ze willen liefst alle verkeer, openbaar vervoer incluis, uit de kernstad.

"Het is niet omdat er weinig klagers zijn, dat die geen rechten hebben", is altijd het mantra geweest van Cnudde, ter verdediging van het handvol omwonenden rond foor en festival. Het gaat opnieuw op. De advocate en haar man staan officieel voorlopig alleen met hun bezwaren tegen de heraanleg van de as Brabantdam-Vogelmarkt-Kouter. Ze zijn geen spreekbuis voor andere omwonenen. "Maar ik ben architect, Griet is advocate met inzichten in stedenbouw. Wij zijn bewoners, maar ook geëngageerd en onderlegd in de materie. De buren verwachten dat we reageren op de plannen voor deze buurt", zegt Cnuddes echtgenoot Dirk Coopman.

Hun open brief, verstuurd aan het stadsbestuur en enkele journalisten, is pagina's lang, handelt over de genoemde as en bij uitbreiding de hele kernstad. "Dirk en ik hebben al een paar jaar geleden geijverd voor de veiligheid van de zwakke weggebruiker", aldus Cnudde. "Nu zien we dat het project Bravoko voor de heraanleg geen verkeer weert, maar de oude situatie alleen bestendigt. Dat kan toch niet zijn."

De oude situatie, dat is volgens het koppel: fietsers moeten wegspringen voor de tram. Voetgangers hebben te weinig plaats. Te veel en te zwaar verkeer dendert door de stad. Coopman: "Elke dag ligt er een vettige laag roet in onze gang, van het fijn stof dat door de kieren kruipt. Iedereen weet hoe ongezond dat is. Kasseien zullen worden vervangen door een glad wegdek en oude tramsporen worden vernieuwd, maar de structuur blijft ongewijzigd.

"Het is een ongeïnspireerd plan. Dit druist in tegen alle moderne ideeën van stedenbouw. Met parkings aan de rand van de stad en zelfs trams en bussen die minstens vijfhonderd meter buiten de kern blijven. Dat zou hier ook moeten gebeuren. Nu, we blijven realistisch. Naar bestaande parkings kan voor ons wel nog één straat leiden. Maar geen drie, vier, vijf straten."

Strafbaar

Of Cnudde, momenteel al niet de meest doodgeknuffelde advocaat van Vlaanderen, niet nog meer negatieve reacties vreest door zich te profileren in dit Gentse verkeersdossier? Het 'niet in mijn achtertuin' van het dancefestival, gaat nu over de eigen stoep van de advocate. 'Onmondige burgers vertegenwoordigen' wordt nu een zaak waarbij ze zelf betrokken partij is. Ze antwoordt zelf niet op deze vragen. Voor alle vragen over dit dossier verwijst ze liever door naar haar man. Coopman: "Griet wil absoluut niet neergezet worden als 'de Tomorrowland-advocate die nu de stad Gent gaat aanvallen'. Wij willen het debat dit keer sereen voeren en er geen nieuwsspektakel van laten maken. Want de aandacht in de pers is nadelig geweest voor Tomorrowland. Daar is ze van overtuigd.

"Door het stigmatiseren van Griets sociaal engagement in de voorgaande zaken, is er een zware negatieve connotatie rond haar figuur. Ze sprak er vanmiddag (gisteren, red.) zelf nog haar twijfels over uit, of het wel slim is geweest deze brief mee te ondertekenen. Maar ik woon hier samen met haar en onze drie kinderen. Wij zijn allen betrokken partij, dus ik wilde haar er toch bij als ondertekenaar. Wij willen de journalisten gebruiken om onze kijk op het verkeer in de Gentse binnenstad kenbaar te maken. Wij willen inspraak bekomen voor alle buurtbewoners. Op dit moment zonder juridische procedure. Overleg is het allerbelangrijkste."

Toch is de taal in de open brief gespierd. 'Nu de stad beslist heeft om de straat open te gooien, is het totaal onaanvaardbaar dat zij geen rekening houdt met nieuwe inzichten en kennis inzake fijn stof en zijn nefaste impact op de gezondheid. (...) Dit is te kwalificeren als een strafbaar feit. Wij zullen niet aanvaarden dat de stad dit willens nillens organiseert', zo staat er.

En toch. "Ik herhaal: er is op dit moment geen sprake van een juridische klacht of iets van die aard", aldus Coopman. Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen), reageerde voorzichtig. "Ik zal alles aandachtig lezen en antwoorden op de punten van kritiek. Ik wil met hen in gesprek treden, maar de heraanleg is belangrijk. We hebben geen tijd te verliezen." Watteeuw zegt wel dat hij niet wil weten van een ban van het openbaar vervoer uit het centrum. "De bereikbaarheid is té belangrijk, zowel voor Gentenaars als voor mensen van buiten de stad."