Direct naar artikelinhoud

'De Morgen' sterkste stijger in krantenland

De Morgen is bij de nieuwste bereikstudie van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) het sterkst gestegen van alle Vlaamse kranten. De krant bereikt nu, in combinatie met de website, 372.000 lezers, een stijging van 12 procent.

Om het half jaar geven de bereikcijfers weer hoeveel mensen elke krantentitel lezen. De cijfers zijn richtinggevend bij het bepalen van de advertentietarieven, maar staan los van de feitelijke oplage- en verkoopcijfers. Een verkocht exemplaar van een krant of magazine kan immers door verschillende mensen gelezen worden, bijvoorbeeld binnen het gezin. Behalve het bereik van de krantentitels meet het CIM ook het merkbereik. Die meting houdt niet alleen rekening met het papieren medium, maar ook met de website.

Bij De Persgroep kleuren de cijfers in het groen. De Morgen (+12%) stijgt het meeste van alle Vlaamse kranten en bereikt nu, in combinatie met de website, dagelijks 372.0000 lezers en surfers (48% extra bereik via de website). Ook Het Laatste Nieuws (+3%) ziet zijn bereik toenemen en vestigt met een dagelijks gemiddelde van 1.621.000 lezers en surfers een nieuw record als marktleider.

Minder goed nieuws bij de kranten van Mediahuis. De Standaard (+3%) en Het Belang van Limburg (+2%) stijgen, maar Gazet van Antwerpen (-5%) duikt in het rood. Bij Het Nieuwsblad is er sprake van een status quo.

De bereikcijfers van de magazines, die enkel op de lezers slaan en niet naar de website kijken, zien er heel wat minder goed uit. Humo (-10%) blijft verder dalen tot 747.000 lezers. Dag Allemaal (-4%) ziet zijn lezersaantal zakken naar 1,5 miljoen. Story verliest een even groot percentage en valt terug op 705.000 lezers.

Bij de krantenmagazines doet De Morgen Magazine, de bijlage van de weekendkrant, het met een stijging van 4 procent wel goed. Waarvoor dank.