Chaos door nieuwe parkeermeters in Gent

© mco

Het invoeren van de nieuwe parkeertarieven in het centrum van Gent loopt chaotisch. Bijna driehonderd nieuwe automaten zijn nog niet geplaatst, de infoborden die ze aanduiden staan er nog niet en een softwarefout zorgt voor tarieven van 25 euro. De Stad Gent wil de leverancier van de parkeerautomaten in gebreke stellen.

Bert Staes

De nieuwe parkeerautomaten in Gent worden geleverd en geplaatst door de firma Parkeon. De operatie loopt al maanden wijk per wijk, zonder al te grote problemen. Maar bij het invoeren van de duurste en belangrijkste parkeerzones, de rode en oranje zone in het gebied binnen de R40 en de Nieuwewandeling, loopt het een en ander mis.

Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit, kan er niet mee lachen. “Op 24 oktober, vorige week, liet de leverancier nog weten dat alles volgens plan verliep. Maar donderdag bleek dat er een probleem was met een onderaannemer. Dat is late berichtgeving.” De Stad is van plan leverancier Parkeon in gebreke te stellen.

1. 282 automaten staan er nog niet

De nieuwe parkeertarieven zijn officieel ingevoerd. Maar in tientallen straten staan nog geen nieuwe parkeerautomaten. De oude automaten zijn ondertussen wel al uitgeschakeld. “Een probleem bij een onderaannemer van de leverancier”, zegt de Stad. Aan de Coupure, de Zuid en de wijken Macharius en Tolhuis-Ham moesten gisterenochtend nog 282 automaten geplaatst worden. Maar ze zullen er pas tegen eind november effectief allemaal staan. De voorlopige oplossing: wie parkeert in een straat waar er nog geen nieuwe automaat staat moet niet betalen, maar een parkeerschijf leggen.

Dit is de planning voor het plaatsen van de resterende 282 parkeerautomaten:

  • 10/11: plaatsing in regio Zuid en Coupure Zuid
  • 16/11: plaatsing in regio Coupure Noord
  • 23/11: plaatsing in regio Macharius – Heirnis
  • 30/11: plaatsing in regio Tolhuis – Ham

2. Softwarefout van 25 euro

In sommige van de nieuwe parkeerautomaten is een “programmeerfout” opgedoken. Wie probeert te betalen voor enkele uren parkeren krijgt plots een bedrag van 25 euro aangerekend. “Dat is uiteraard niet de bedoeling”, zegt de Stad. “Wie 25 euro wordt gevraagd aan een automaat moet op niet bevestigen duwen.” Automobilisten die met de softwarefout te maken krijgen moeten niet betalen, maar wel hun parkeerschijf achter de voorruit leggen. Wie toch betaald heeft kan zijn geld terugkrijgen bij het Mobiliteitsbedrijf. De fout duikt voorlopig enkel op bij automaten in zone rood, in het stadscentrum.

3. Te veel onduidelijkheid

De onduidelijkheid over de nieuwe parkeertarieven en automaten is groot. De oude automaten zijn dan wel uitgeschakeld, maar niets geeft aan dat parkeerders naar de nieuwe parkeerautomaten moeten gaan om te betalen. Een sticker of briefje op de oude automaten zou veel kunnen verhelpen, maar is niet te zien. De parkeerwachters laten wel flyers achter aan autoruiten met informatie. Maar de vraag is waarom die ook niet bevestigd is aan de oude automaten.

4. Infoborden en app komen te laat

In elke straat met nieuwe parkeerautomaten worden normaal gezien ook infoborden gezet. Die wijzen automobilisten naar de dichtstbijzijnde parkeerautomaat en tonen welk parkeertarief in de desbetreffende straat betaald moet worden. Maar de infoborden worden overal pas weken na het installeren van de automaten geplaatst. In het stadscentrum staan ze zelfs nog bijna nergens. Ook de parkeerapp, een app om met een smartphone te betalen, is er nog niet. Die komt pas begin 2017.

En nu?

Het Mobilitetitsbedrijf zegt dat tegen eind november alle 282 parkeerautomaten er staan. De parkeerwachters zijn ondertussen opgedragen zuinig te zijn met retributies in de wijken waar er problemen zijn. “De parkeerwachters zijn gebrieft om aandachtig te kijken of alles in orde is”, zegt Frank Vanden Bulcke, directeur van het Mobiliteitsbedrijf.“Als er nog onduidelijkheden zijn of geen automaat staat, dan steken ze een briefje met informatie aan de voorruit en schrijven ze geen retributie uit.”

Retributies die zijn uitgeschreven in straten waar wel al werkende, nieuwe parkeerautomaten staan moeten wel betaald worden. “Vanaf er een nieuwe automaat staat moet je betalen, uiteraard”, zegt Vanden Bulcke. “En je moet wel verder kijken dan voor en achter uw auto."

Geen automaat gezien en wel een retributie? Aanvechten kan altijd bij het Mobiliteitsbedrijf. Per mail via mobiliteit.parkeerheffingen@stad.gent of op 09 266 28 00.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen