Direct naar artikelinhoud

Jongeren onder de 25 zoeken nieuws steeds vaker op Twitter en Facebook

Sociale media worden de belangrijkste nieuwsbron voor jongeren onder de 25. Het Britse persagentschap Reuters voerde een onderzoek naar nieuwsconsumptie in vier Europese landen en de VS.

Het Reuters Institute Digital Report bevat resultaten uit Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Denemarken en de Verenigde Staten. In de onderzochte Europese landen blijkt gemiddeld één op de vijf nieuwsconsumenten - verspreid over alle leeftijden - nieuws via sociaalnetwerksites tot zich te nemen. Zevenenvijftig procent van de onderzochte personen zegt bovendien eerder te willen klikken op een nieuwslink die op het profiel van hun sociaalnetwerksite verschijnt dan op een onbekende link.

De studie van Reuters vormt de eerste stap in een grootschalig onderzoek waarmee het persbureau mediagebruik in kaart wil brengen. Het Britse persagentschap wil zo inspelen op de sterk veranderende mediaconsumptie onder jongeren. Zo maakt het rapport bijvoorbeeld duidelijk dat 43 procent van de Britten tussen de 16 en 24 nieuws via sociaalnetwerksites als Twitter en Facebook consumeert. Van de Britten boven de 45 gebruikt slechts 11 procent diezelfde bronnen.

Reuters onderzocht verder ook via welke kanalen nieuws wordt geconsumeerd. Mediagebruikers lijken nog steeds verschillende mediakanalen door elkaar te gebruiken. In de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Denemarken blijkt het internet het belangrijkste medium. In Frankrijk en Duitsland is de televisie nog steeds het populairst.

Betalen of niet?

Het verschil tussen jongeren en ouderen is echter groot. Volgens het rapport gebruikt de jongste generatie de traditionele media steeds minder. Bovendien willen jongeren meestal niet betalen voor onlinenieuws. Die bereidheid is in alle onderzochte landen erg laag. Slechts 4 procent van de Britten wil betalen voor nieuws via internet. Denen zijn het meest bereid tot betaalde nieuwsconsumptie: 12 procent van de bevolking wil er wel geld voor op tafel leggen.

Michaël Opgenhaffen, docent aan de Lessius Hogeschool in Antwerpen en gespecialiseerd in nieuwe media en onlinejournalistiek, schrikt niet van de cijfers. "Dat jongeren steeds meer tijd online doorbrengen, weten we al langer", zegt hij. "Wat het onderzoek echter niet laat zien is welke nieuwsbronnen jongeren precies raadplegen. Het is niet noodzakelijk een positieve zaak dat jongeren op zoek gaan naar onlinenieuws. Als ze - zoals het rapport van Reuters lijkt aan te geven - enkel via links op hun profiel naar nieuws zoeken, bestaat het gevaar dat ze op lange termijn uit een te eenzijdig nieuwsaanbod selecteren. Hun keuze aan bronnen zal in dat geval enkel nog ingegeven zijn door hun eigen interesses en die van vrienden."