Direct naar artikelinhoud

Rijden op stroom steeds populairder

De verkoop van elektrische wagens is in nog geen jaar vernegenvoudigd. Met dank aan de premies die de Vlaamse overheid sinds januari geeft. En de aanvraag wordt nog vereenvoudigd.

Begin dit jaar heeft de Vlaamse regering de verkeersfiscaliteit een stuk scherper gezet. Wie zich een nieuwe diesel aanschaft, betaalt fors meer taksen. Kies je voor benzine, dan ben je iets goedkoper af. Maar wie een 100 procent elektrische auto in huis haalt, betaalt helemaal geen taksen. Sterker nog: je krijgt geld toegestopt. Minister Bart Tommelein voorziet in premies van 2.500 tot 5.000 euro.

Bedoeling: het verschil in aankoopprijs tussen een volledig elektrische wagen en een conventionele auto verkleinen. Die methode werpt zijn vruchten af. In heel 2015 konden de autofabrikanten slechts 75 exemplaren aan Vlaamse particulieren slijten. Tot en met 5 december dít jaar hebben al zeker 675 Vlamingen een 100 procent elektrische auto gekocht. "Mogelijk gaat het om nog meer gezinnen, maar heeft een aantal simpelweg geen aanvraag ingediend", luidt het op het kabinet-Tommelein.

Maar: "De aanvraag zal voortaan in één stap gebeuren in plaats van twee. Wie de premie misliep, kan die ook alsnog krijgen."

Middenklasse

De Vlaamse regering heeft dit jaar overigens nog voor 2 miljoen euro premies veil. "Tot het einde van het jaar kun je nog genieten van de huidige premies. Het jaarlijks totaalbudget blijft gelijk, maar elk jaar laten we de premie een beetje zakken zodat meer mensen er gebruik van kunnen maken."

Opmerkelijk: zeker niet alleen de meest gegoede burger schaft zich tegenwoordig een elektrische wagen aan: de zogeheten 'middenklasse' - met een prijskaartje tussen 31.000 en 41.000 euro - heeft het meeste succes. Hét populairste model is de Nissan Leaf (334 premieaanvragen). Dan volgt een 'kleiner', iets goedkoper, exemplaar: de Renault Zoe (128).

Hoewel Vlaanderen dus voorzichtig vooruitgang boekt, is de weg naar een wereld zonder vervuilende auto's nog lang. Uit cijfers die De Tijd onlangs verzamelde, bleek dat er in totaal zowat 12.000 elektrische voertuigen in Vlaanderen rijden, waarvan slechts goed 4.000 personenwagens. Op een totaal van meer dan 5,5 miljoen in België ingeschreven personenwagens. Veel van die auto's zijn nog altijd bedrijfswagens.