Direct naar artikelinhoud

Mijd de ene werf en rij je daarna vast in de andere

Geef vandaag een route in om een werf in de stad te vermijden en de kans bestaat dat u zich vastrijdt in een andere. Antwerpen heeft nog een aantal kinderziekten te overwinnen, wil het klaar zijn voor de verwachte chaos eenmaal de grote werken op 5 juni echt van start gaan.

Over tweeënhalve week wordt de Antwerpse noord-zuidas volledig in tweeën geknipt. Over de Leien, de belangrijkste verbindingsweg door de stad, zal er in de twee richtingen niet verder geraakt worden dan het Operaplein. De heraanleg van het noordelijke deel van de Leien zal naar verwachting veel hinder veroorzaken, maar zelfs nu de werken nog maar in de voorbereidende fase zitten, loopt er een en ander spaak.

Wie bijvoorbeeld de aanwijzingen volgt van de routeplanner van slimnaarantwerpen.be, de website die werd opgericht om ondanks de grote wegenwerken toch vlot door de stad te bewegen, wordt op sommige punten namelijk van de ene naar de andere werf gestuurd. Open Vld-gemeenteraadslid Annemie Turtelboom, lid van de meerderheid in 't Stad, klaagt dat onomwonden aan in Gazet van Antwerpen.

Slimste route

Zij testte een aantal routes via de applicatie 'Bereken de slimste route'. "Nu blijkt dat die applicatie een aantal wegenwerken volledig negeert", zegt Turtelboom. "Mensen worden via straten gestuurd die door werken onderbroken zijn, zoals de Leopoldstraat naast de Nationale Bank. In bijvoorbeeld de Schuttershofstraat is de nieuwe rijrichting niet opgenomen in de gegevens van de website. Dit is onaanvaardbaar."

Turtelboom is van plan om bevoegd schepen Koen Kennis (N-VA) volgende week daarover te interpelleren. Kennis erkent vanuit Finland, waar hij momenteel een conferentie bijwoont, dat er nog wat kinderziekten in de app zitten. De fout ligt echter niet bij de ontwikkelaars van de routeplanner, zegt Kennis.

"Let wel: de app werkt echt naar behoren. Het probleem is dat we alleen de juiste routes kunnen adviseren als we ook accurate informatie doorkrijgen van onze partners. En daar wringt het schoentje nu vaak."

Kennis verwijst naar het openbaar vervoer, dat zijn doorkomsttijden aan alle haltes digitaal zou moeten laten doorstromen. Maar ook naar de agentschappen van de verschillende bestuurlijke overheden die werken uitvoeren en naar de nutsbedrijven die eveneens op verschillende plaatsen straten hebben opgebroken voor onder meer elektriciteits- en rioleringswerken. "Een start- en einddatum van de werken wordt meestal wel doorgegeven," zegt Kennis, "maar een dag-tot-dagopvolging ontbreekt."

En daardoor kan het dus gebeuren dat mensen een route geadviseerd krijgen om de ene werf te vermijden, maar zich dan vastrijden in een andere die niet was opgenomen in de app.

"Ik roep al onze partners dan ook op om ons de juiste informatie aan te leveren", zegt Kennis. "Nu wordt er soms ergens gewerkt, terwijl dat nog niet digitaal geregistreerd was. En het gebeurt eveneens dat er routes geblokkeerd worden, terwijl er nog helemaal niks aan de gang is. Daarom vraag ik: geef ons de juiste info en dan kunnen wij de app zo accuraat mogelijk laten draaien."

Een van die partners waar Kennis het over heeft, is Eandis. De distributienetbeheersder heeft momenteel over de stad verspreid heel wat werven, vaak gedeeld met andere nutsbedrijven die er in dezelfde periode aan de slag gaan. "En wij overleggen onderling, maar zeker ook uitgebreid met de stad", benadrukt woordvoerder Jean-Pierre Blomme. "We gaan zeker bekijken met de stad hoe we onze samenwerking nog kunnen verbeteren."