Direct naar artikelinhoud

Milieu-activisten ketenen zich vast in Hasselt

Een collectief van milieu-activisten heeft zich vastgeketend aan de poorten van investeringsmaatschappij LRM in Hasselt. Daarmee wilden ze protesteren tegen de plannen om methaangas te winnen uit de verlaten steenkoolmijnen. LRM reageerde verbaasd. "Een normaal mens neemt eerst de telefoon om rond de tafel te gaan zitten als iets hem niet zint", aldus de woordvoerder. "We protesteren tegen het voornemen van LRM om gas te winnen uit de steenkoollagen in Limburg", legt Jan Slangen, de woordvoerder van de activisten, uit. Na een paar uur dropen de actievoerders af.

Philippe Vlerick veroordeeld voor milieumisdrijven

Het Hof van Cassatie heeft Philippe Vlerick (57) definitief veroordeeld voor de milieumisdrijven bij de firma Uco Sportswear, ook al zat hij daar slechts in de raad van bestuur. De firma werd meerdere keren op de vingers getikt wegens geurhinder, maar vertikte het om dure naverbranders te installeren. Daarom veroordeelde het Gentse hof van beroep in november vorig jaar de plantmanager en de directeur-generaal van de fabriek. Maar ook Vlerick werd veroordeeld omdat de raad van bestuur systematisch tekortschoot in het vrijmaken van geld om milieu-investeringen te doen.

Brussels parkeerplan wordt slechts geleidelijk ingevoerd

Het nieuwe parkeerplan in de stad Brussel wordt vanaf september slechts geleidelijk ingevoerd. Dat heeft burgemeester Freddy Thielemans (PS) gezegd tijdens de gemeenteraad. Daar wees Els Ampe (Open Vld) erop dat in het gemeentelijke infoblad De Brusseleir stond dat het nieuwe plan vanaf september al in werking treedt. "Bewoners, automobilisten en pendelaars zijn helemaal niet op de hoogte van de precieze uitwerking van dat plan", stelde ze. Daarop repliceerde Thielemans dat het plan geleidelijk zal worden ingevoerd en dat er pas beboet zal worden wanneer alle voorzieningen zijn getroffen.

Geen tram, maar automatische metro voor Brussel

In Brussel moet een automatische metrolijn naar het noorden van de stad komen. Dat blijkt uit het eerste luik van een studie die Beliris, het samenwerkingsverband tussen de federale en de Brusselse overheid, besteld had. De lijn zou in 2023 operationeel moeten zijn. De studie maakt definitief komaf met de piste van een tramlijn in eigen bedding. De belangrijkste redenen zijn dat ze niet tegemoet zou komen aan de groeiende vraag en dat de commerciële snelheid niet zou voldoen. De automatische lijn zou de beste optie zijn, maar zal om en bij de 800 miljoen euro kosten.