Direct naar artikelinhoud

Aldi levert boodschappen binnen het uur aan huis

Aldi en Amazon hebben elkaar in de VS de oorlog verklaard. De inzet: boodschappen thuis bezorgen. Bij ons heerst voorlopig nog een staakt-het-vuren.

's Avonds na het werk nog snel naar de supermarkt: de file of treinvertragingen trotseren, om dan nog eens aan te schuiven aan de kassa van het warenhuis. De kans bestaat dat dit niet uw lievelingsactiviteit is. Maar misschien is dat binnenkort verleden tijd. Steeds meer supermarkten leveren ook boodschappen aan huis. In de VS wil Aldi die markt in handen krijgen. De voornaamste concurrent is Amazon, dat net supermarktketen Whole Foods heeft gekocht.

Aldi start in drie Amerikaanse steden een pilootproject waarbij boodschappen aan huis wordt geleverd. De bedoeling is om alles binnen het uur na bestelling ter plaatse te krijgen. Vanaf 31 augustus kunnen inwoners van Atlanta, Dallas en Los Angeles er een beroep op doen. Aldi lijkt daarmee de concurrentie te willen aangaan met Amazon.

Enorm potentieel

De webwinkel kocht twee maanden geleden supermarktconcern Whole Foods. Thuisleveringen zijn Amazons corebusiness. Met de waren van Whole Foods zal dat niet anders zijn. De twee gaan dus een forse concurrentieslag aan. "De VS heeft een potentiële markt van 50 à 60 miljoen klanten. Aldi en Amazon willen die zo snel mogelijk claimen. De oorlog is begonnen", zegt Cis Scherpereel van Mex United, een consultancybureau voor e-commerce.

Stefan Van Rompaey, journalist bij vakblad Retail Detail, nuanceert. "Die oorlog is al langer aan de gang, tussen verschillende grote spelers. Ahold Delhaize is sinds de fusie met Albert Heijneen gigantische speler in de VS, Amazon mengt zich nu fors in de debatten, Lidl maakte vorig jaar de oversteek naar de VS. Die groten bekampen elkaar op alle niveaus, zoals prijszetting, maar ook thuisbezorging. Dit is dus een nieuwe stap op datzelfde pad."

Wat in België?

Terwijl aan de andere kant van de oceaan de messen worden geslepen, is het in België vooralsnog rustig. Zo leveren Carrefour en Delhaize al aan huis, zij het op kleine schaal. Bij die laatste betaal je daarvoor een supplement van 9,95 euro per levering. "Het werd meteen een succes, maar het blijft een in de praktijk een relatief klein segment", zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver.

Of dat segment ook uitgroeit naar een forse markt, is zeer de vraag. Dat hangt af van een aantal factoren. De bijkomende kost, bijvoorbeeld. Delhaize rekent 9,95 euro aan per levering. Voor wie elke week boodschappen laat leveren, loopt dat flink op. En toch volstaat het lang niet om uit de kosten te komen. "Thuislevering is voor elke supermarkt een verliespost. Supermarkten hebben sowieso kleine marges, dus moeten het hebben van het verkoop van grote volumes", zegt Van Rompaey. "Het levertarief verhogen is een optie, maar zullen consumenten het dan nog de moeite vinden?"

Als het regent in de VS, dan druppelt het in België. Als de strijd daar losbarst, dan kan die ook overwaaien naar ons land. Al lijken prijszetting en kostenefficiëntie nog hordes te zijn. En wie weet, komt het er misschien nooit van? "Het is interessant voor een nichepubliek, maar België is erg klein. Bovendien vind je hier op elke straathoek een supermarkt", stelt Scherpereel. "Misschien is de nood bij ons niet groot genoeg?"