Direct naar artikelinhoud

Vrouwen willen sportieve look, ook rond de borsten

Weg met het knellende ijzer dat de borsten van de vrouw in de houding duwt: vooral jonge vrouwen opteren steeds vaker voor een sportbeha of een model zonder beugel. Want de geschiedenis van de lingerie is er ook een van de emancipatie van de vrouw.

Vrijdag gaat in Lyon een van de grootste lingeriebeurzen van Europa van start. Voor het eerst in 33 jaar ligt de focus van de vakbeurs niet op kant en cups maar op sport. Het lingeriesalon organiseert lezingen om producenten en verkopers in de richting te duwen van de miljoenen Europese vrouwen die marathonlopen en yogalessen combineren met een job, een kind en/of een man. De 'actieve' vrouw, zo wordt zij genoemd, wil vlot laveren tussen al die verschillende rollen. Een knellende beugelbeha zit dan alleen maar in de weg.

Marktonderzoeksbureau NPD Group berekende dat de Amerikaanse ondergoedsector vorig jaar 13,2 miljard dollar (zo'n 12 miljard euro) opbracht. Volgens NPD wordt al 20 procent van die koek opgeslorpt door de sportieve markt. Vooral jonge vrouwen, zo blijkt uit hun bevraging, zijn verzot op sportbeha's. Die staan mooi bij hun korte tops en strakke leggings.

Zichtbare lingerie

Sportieve merken die hebben ingezet op aantrekkelijke ontwerpen voor vrouwen (Nike, maar ook nieuwkomers als Lululemon en Under Armour) floreren. Grote retailers als Zara, Mango maar ook Filippa K of COS leggen steeds vaker eigen sportieve collecties in de rekken. De marktanalist ziet hiervoor twee belangrijke verklaringen: de onstuitbare opmars van sportieve kledij buiten de gymzaal én het gebrek aan innovatie bij de traditionele lingeriemerken.

In eigen land zijn geen specifieke cijfers voorhanden. Carine Plumet van marktpeiler GFK bevestigt dat de markt van sport en vrije tijd groeit. "Vooral jonge mannen en vrouwen dragen graag sneakers en kledij die niet noodzakelijk bedoeld zijn om te sporten."

De ugg, de croc, de legging: de grootste trends van de afgelopen tien jaar zijn, tot spijt van wie het benijdt, een radicale keuze voor comfort boven esthetiek. Athleisure, zo wordt het vervagen van de grenzen tussen gymzaal en vrije tijd genoemd. Op sneakers naar een feestje, in een - dure - legging naar de bakker, en met de sportbeha van het ochtendloopje rechtstreeks naar de computer.

Sport is voor vrouwen zo belangrijk geworden, zegt Lieve Vermeire, dat de sportieve look is doorgesijpeld in het ontwerp van 'gewone' lingerie. Zij overziet het ontwerpteam van Marie Jo, een van de merken van de Belgische fabrikant Vandevelde die sinds een aantal jaar ook een bescheiden aanbod sportbeha's heeft. Die sportbeha's worden in de eerste plaats ook gekocht om echt te sporten. "Daarnaast zien we een stijgende vraag naar beugelloze beha's en triangels, in luchtige stoffen en met een retrolook. Lingerie hoef niet langer onzichtbaar te zijn."

Vrijer en bloter

De geschiedenis van de lingerie is er dan ook een van emancipatie, weet historica Goeleke De Wit van het Stedelijk Museum Sint-Niklaas, waar op dit moment een expo over ondergoed loopt. "Sinds de industriële revolutie en het verdwijnen van het korset is er in de lingerie constant gezocht naar ontwerpen met meer bewegingsvrijheid", zegt De Wit. "Ook vandaag zie je opnieuw die hang naar comfort."

De push-ups van de jaren negentig, die het effect van een borstvergroting moesten nabootsen, zijn niet langer in zwang. Na de decadente jaren tachtig van Mugler en Madonna en de sexy nineties werden de borsten in het nieuwe millennium weggestopt onder aalgladde 't-shirtbeha's' met voorgevormde cups die vooral de tepels aan het zicht moesten onttrekken. Vandaag mag het weer wat vrijer en bloter. Al zullen vooral vrouwen met kleinere bustes met een gerust hart de beugel aan de haak hangen.