"Albert Heijn verlaagt zijn prijzen vlak voor bezoek Test-Aankoop"

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn laat zijn prijzen bewust zakken als Test-Aankoop zijn jaarlijkse prijzenenquête houdt. Dat beweert grote concurrent Colruyt in Het Nieuwsblad en De Standaard. Albert Heijn zelf ontkent de aantijgingen en beweert "enkel de markt te volgen, zoals iedereen".

"We hebben ontdekt dat Albert Heijn vorig jaar al voor sommige producten zijn prijzen verlaagde tijdens de metingen van Test-Aankoop. Dat is dit jaar ook gebeurd bij de huismerken en de nationale merken", zegt Frans Colruyt, operationeel directeur van de Colruyt-groep. "Bovendien zien we dat eens de metingen van Test-Aankoop achter de rug zijn, Albert Heijn zijn prijzen opnieuw verhoogt."

Door die tijdelijke forse prijsverlagingen zou Albert Heijn zich in de vergelijkende test proberen profileren als goedkopere supermarkt dan ze eigenlijk is. Opvallend: Colruyt heeft de prijzenmanipulatie van zijn concurrent zelf ontdekt. De prijsbreker benadrukt wel dat de aanpak van Test-Aankoop in zijn prijsenquête eigenlijk niet verkeerd is. "Het is alleen jammer dat ze niet de middelen hebben om het hele jaar prijzen te meten en vergelijken zoals wij dat wel doen."

"We doen wat iedereen doet"

Bij Albert Heijn klinkt het dat ze niets verkeerd doen. "We volgen enkel de markt, zoals iedereen", zegt Sally Herygers. "Niemand weet wanneer Test-Aankoop langskomt, wij dus ook niet. En wij hebben het volste vertrouwen in het rapport van Test-Aankoop." Albert Heijn benadrukt ook dat de supermarktketen een nationaal prijzenbeleid hanteert. "Bij ons zijn er geen regionale verschillen. Een kilo mandarijnen kost in elke winkel evenveel."

Geld voor Test-Aankoop?

Volgens Het Nieuwsblad zou Colruyt bereid zijn om 1 miljoen euro in een fonds te storten, zodat Test-Aankoop meer armslag krijgt. Alleen mag de consumentenorganisatie geen geld uit de sector zelf aanvaarden. Volgens Albert Heijn moet het voorstel van Colruyt bekeken worden op het niveau van sectorfederatie Comeos.

Meest gelezen