Direct naar artikelinhoud

Financiële festivalflop

Minder volk, tonnen houtschors en zand om de terreinen watervrij te houden: het regenweer speelt de festivals parten en dat voelen ze ook in de portefeuille.

De laatste festivalgangers zijn vertrokken, tijd voor de festivalboekhouders om uit te rekenen wat dat regenweer de organisatie nu eigenlijk heeft gekost. Want vast staat dat Rock Werchter en Couleur Café het lastig hadden, afgelopen weekend. Door de aanhoudende terreurdreiging viel de ticketverkoop sowieso al tegen, en dan was het ook nog eens alle hens aan dek om het terrein enigszins begaanbaar te krijgen.

De precieze cijfers worden ten vroegste eind deze week verwacht, vertelt Irene Rossi van Couleur Café, dat al bij al weinig last had van wateroverlast. Toch lokte het driedaags Brussels stadsfestival 'slechts' 52.000 bezoekers, 16.000 minder dan vorig jaar. "Een combinatie van factoren", zegt Rossi. "Traditioneel kopen veel mensen op het laatste nippertje hun ticket, maar de voetbal en het regenweer hielden hen thuis." Eerder al zorgde de aanslag in maart en de daaropvolgende terreurdreiging voor een stevige dip in de ticketverkoop. "De verkoop heeft zich herpakt, maar het verlies na 22 maart is niet goedgemaakt."

Ook Werchter voelde de impact van de aanslagen: 145.000 bezoekers is aardig, maar uitverkocht was deze editie niet. Volgens de organisatie slabakte vooral de buitenlandse ticketverkoop. En minder volk betekent minder verkochte pinten en frieten. Maar waar Couleur Café het geluk had dat het feest viert op een verharde ondergrond, dreigde de Werchterganger te verzuipen op de festivalweide, die het water niet meer kon slikken.

Wat de organisatie daaraan deed, is inmiddels bekend: bijna twee weken lang werd er de klok rond water gepompt om de weide, campings en parkings opnieuw begaanbaar te maken. Tot 2 miljoen liter water werd er zo elk uur geloosd, een onderneming die door de civiele bescherming goed werd opgevolgd. "Een pomp kost toch gauw 50 euro per uur", weet Dirk Claes, burgemeester van Werchter. Er werden extra bussen ingelegd en op de weide werd 5.500 ton zeezand verspreid, net als 20.000 kubieke meter boomschors.

Een jaar in het rood

In Het Nieuwsblad vertelde organisator Herman Schueremans dat dit de allermoeilijkste jaargang was. "Dat het geen goede editie zal zijn, lijkt logisch. Een jaar in het rood is niet leuk, maar we kunnen dat aan." Een meer concrete inzage in het kostenplaatje wilde of kon de organisatie gisteren niet geven.

Om toch een idee te krijgen van de grootorde: het gros van de boomschors dat de meest zompige plekken moest bedekken, werd aangekocht bij Group Op De Beeck uit Olen. "Afhankelijk van de precieze mengeling van houtschilfers en schors, betaal je 35 tot 55 euro per kubieke meter", vertelt vertegenwoordiger Paul Van Doninck. Reken maar uit. Pittig detail: de vipruimte kreeg een mooier en dus ook duurder laagje schors, zonder houtafval.

Omdat parkeren moeilijk was, leverde ook De Lijn een extra inspanning. In plaats van de voorziene zestig bussen werden er dit jaar negentig ingelegd, waardoor ook het aantal chauffeurs en medewerkers steeg van 175 naar 300. Ook die factuur gaat naar Live Nation, het bedrijf achter Werchter. Toch valt te betwijfelen dat de lastige editie hen echt in het nauw drijft: Live Nation zit op een buffer van 78,5 miljoen euro.

Veel meer afval

"Ook voor ons valt de rekening tegen", zegt burgemeester Claes. "Van de campinguitbaters krijgen wij een forfaitair bedrag om het afval op te halen, maar omdat alles vuil en nat is, hebben de festivalgangers veel meer afval en tenten achtergelaten. Bovendien hebben we, samen met de politie, veel meer tijd en werk nodig gehad om de problemen op te vangen." Die campinguitbaters hebben het dit jaar ook moeilijk, maar dat hoort er volgens Claes bij. "In goede jaren komen ze ook niet aankloppen met de winst." Hetzelfde geldt voor de verenigingen die naast de weide eet- en drankkraampjes uitbaten. Die hebben het volgens Claes al bij al niet slecht gedaan.