Direct naar artikelinhoud

GM gaat 150-jarige baronie Opel uitroeien

De Duitse autobouwer Opel viert dit jaar zijn 150ste verjaardag. Maar als het aan eigenaar GM ligt, zou het weleens de laatste kunnen zijn. De top van GM wil Opel en andere baronieën in de groep uitroeien.

De komende weken worden in de Duitse Opelfabrieken feestjes gebouwd voor het personeel om de 150ste verjaardag te vieren. Alles gebeurt relatief bescheiden, omdat Opel na jaren van crisis op de automarkt weeral in de lappenmand ligt. Terwijl het moederbedrijf GM blaakt van gezondheid met miljardenwinsten, slaagt de Europese dochter er maar niet in een einde te maken aan de vele verliesjaren.

De langverwachte grote schoonmaak bij Opel door GM lijkt er nu stilaan te komen. GM-CEO Dan Akerson heeft een wereldwijde reorganisatie op de tekentafel liggen. Het persagentschap Bloomberg schrijft op basis van twee bronnen dicht bij het dossier dat Akerson een einde wil maken aan regionale baronieën in de groep. De echte macht zou verschuiven van regionale chefs naar directieleden die wereldwijd verantwoordelijk zijn in belangrijke domeinen als marketing, aankoop en productontwikkeling.

General Motors nam de voorbije eeuw allerlei bedrijven over, maar veel van die bedrijven vormden semi-autonome koninkrijkjes met eigen beslissingscentra en uitgebreide stafdiensten.

De voorbije jaren maakte GM al schoon schip met onder meer Saab en Amerikaanse merken als Pontiac en Hummer. Opel bleef een grote staat in de staat, waar GM niet helemaal greep op had. De Duitse top van Opel verzette zich steeds met hand en tand tegen allerlei herstructureringen in eigen land.

Het probleem van de interne structuur en beslissingslijnen is al decennia bekend. De voorgangers van Akerson hebben de situatie niet aangepakt, omdat ze zich niet in een intern wespennest wilden steken en er andere prioriteiten waren. Maar nu de verliezen van Europa de goede cijfers uit de VS besmeuren, lijkt het moment aangebroken om de historische fouten recht te zetten.

"We zijn een globaal bedrijf dat opereert als kleine leenheerschappen. Dat moet stoppen", verklaarde Akerson onlangs op een interne meeting. Het plan om de macht van de lokale leenheren te breken kan bijna niet anders dan opgevat worden als het opdoeken van het huidige Opel. GM zal Opel niet helemaal doen verdwijnen, daar heeft het merk nog een te groot marktaandeel voor. Maar Opel wordt wellicht gereduceerd tot een Europees bijhuis van de groep uit Detroit.

Rüsselsheim is nog steeds het kloppende hard van Opel, met de grootste fabriek van het concern. Maar in de stad is ook de Opel-hoofdzetel, waar 10.000 mensen werken op de afdelingen administratie, ontwikkeling en design. Een groot deel van de taken die ze uitvoeren, lopen dubbel met wat er elders bij GM gebeurt. Daarin schrappen betekent niet enkel fors besparen, maar kan ook wereldwijde gezamelijke programma's voor inkoop en productontwikkeling versnellen.