Direct naar artikelinhoud

Teleurstellingen voorkomen

Google doet het langzaam aan met Glass. Twee jaar geleden werd het product aangekondigd, maar pas sinds mei is het te koop. Eerst in de Verenigde Staten, sinds deze week ook in het Verenigd Koninkrijk. De rest van de wereld moet er officieel nog op wachten.

Een van de redenen: Glass begrijpt ons niet. De bril wordt door de stem gestuurd maar begreep in eerste instantie alleen Amerikaans. Inmiddels is hij getraind om Brits Engels te verstaan, maar het Engels dat Belgen, Fransen of Chinezen brabbelen is nog te moeilijk.

Dat neemt niet weg dat Glass de afgelopen twee jaar door duizenden 'explorers' is aangeschaft. Aanvankelijk werden deze pioniers door Google zelf uitverkoren. Nu kunnen alle Amerikanen en Britten het apparaat kopen, maar Google mikt nog steeds op de hippe, creatieve klasse. De truc om gewone (lees: luie, veeleisende) consumenten weg te houden? Een prijskaartje van 1.500 dollar of 1.000 pond.

Het is een paradoxale maar briljante strategie: mensen veel geld laten betalen voor een product dat nog niet af is, om teleurstellingen te voorkomen.