Direct naar artikelinhoud

Geen structureel probleem werkuren De Lijn

Bij vervoersmaatschappij De Lijn is er geen structureel probleem van dienstwissels. Uit een screening in april en mei in heel Vlaanderen bleek dat zich slechts bij een half procent van de diensten onregelmatigheden voordoen. Die concentreerden zich op acht van de 64 stelplaatsen, zo meldt De Lijn.

De interne audit kwam er op vraag van minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V), nadat was gebleken dat chauffeurs in de stelplaats Gentbrugge onderling hun diensttijden verhandelden. De audit screende 347.372 diensten op onregelmatigheden bij het registreren van dienstwissels. De conclusie luidt dat er zich geen structureel probleem stelt en dat 99,5 procent van de diensten volgens de regels verloopt. “Ondanks het feit dat het slechts gaat over 0,5 procent van de diensten en dat het overgrote deel van onze chauffeurs hun job correct uitvoert, nemen wij dit ernstig. In het belang van de veiligheid van de reiziger streven we naar 100 procent correct uitgevoerde diensten. Daarom versnellen we de geplande investering van een performanter registratie- en controlesysteem in die acht stelplaatsen en verscherpen we de controle”, aldus voorzitter Jos Geuens.

Nalatigheden

Bij het half procent onregelmatigheden ging het meestal om nalatigheden, waarbij chauffeurs onderling ruilden, maar dat administratief niet correct aanvroegen of registreerden. Daarnaast werden 157.588 dagprestaties onderzocht op het naleven van de rusttijden. In 291 gevallen was er minder dan 8 uur nachtrust. Het ging vooral om chauffeurs waarbij dit eenmalig voorkwam en er waren slechts vier chauffeurs die dit meer dan zes keer deden. “Dat zijn extreme gevallen”, vertelt Geert Witterzeel van ACV. “We weten dat het probleem er is, maar het mag niet overschat worden.”Daarnaast kon De Lijn nog 140 gevallen detecteren waarbij de nachtrust niet werd gerespecteerd, maar die niets te maken hadden met een dienstwissel. De onregelmatigheden concentreerden zich in acht van de 64 stelplaatsen, maar vooral in Gentbrugge. De andere stelplaatsen zijn Oudenaarde, Hofstade, Leuven, De Panne, Dilbeek, Grimbergen en Destelbergen.Crevits benadrukt dat onregelmatigheden uitgespit moeten worden en hamert net als Geuens op een modern controlesysteem. “De veiligheid van de reizigers primeert. Hoewel uit het onderzoek blijkt dat de meeste chauffeurs hun job correct uitvoeren, zijn onregelmatigheden vastgesteld, wat onaanvaardbaar is. We moeten de hiaten aanpakken door het elektronische registratie- en controlesysteem overal versneld in te voeren”, besluit ze. (MDC)