Direct naar artikelinhoud

Vernieuwde startpagina socialenetwerksite benadrukt mogelijkheid om te (ver)kopenFacebook ziet er weer anders uit

De populaire socialenetwerksite Facebook heeft andermaal aan haar lay-out gewerkt. Officieel gebeurde dat om het gebruiksgemak van de site te verhogen, maar de prominente aanwezigheid van het accountmenu, waarin je kredietkaartgegevens kwijt kunt, doet nog een ander motief vermoeden. Door het in de verf zetten van de betalingsmogelijkheden van Facebook profileert de site zich uitdrukkelijk als platform voor onlinehandel.

PALO ALTOl Intussen wordt op het hoofdkwartier van Facebook ook gewerkt aan een grondige hervorming van het rudimentaire ‘mailsysteem’ waarover de site nu beschikt. Die ingreep kan van Facebook een geduchte concurrent voor Gmail van Google maken.

Het is niet de eerste keer dat Facebook aan zijn lay-out prutst. De vorige facelift van de site dateert van amper vier maanden geleden. Toen bracht het nieuwe uitzicht van de site trouwens een storm van protest op gang. Maar liefst 1,75 miljoen gebruikers sloten zich aan bij de Facebookgroep ‘Change Facebook back to normal’. Deze keer lijkt het niet zo’n vaart te lopen. “De site is er dan ook op verbeterd”, vindt Bart De Waele, die met zijn bedrijfje Netlash om den brode websites in elkaar knutselt. “Facebook is luchtiger en overzichtelijker geworden.” De meest in het oog springende vernieuwing is de verhuizing van de zoekbalk, die van de rechterbovenhoek naar het midden van het scherm opschuift. Die plaats rechtsboven wordt voortaan ingenomen door het accountmenu, waar je kredietkaartgegevens kwijt kunt en je ook de stand van je Facebookrekening kunt raadplegen. “Dat is een heel belangrijk signaal”, vindt De Waele. “Iedere webdesigner kent het belang van die specifieke plaats rechtsboven in beeld. Het is de plek waar je op de meeste sites een zoekbalk vindt en dus komen veel gebruikers van je site daar automatisch terecht. Door het accountmenu net daar te plaatsen zet Facebook zijn betalingsmogelijkheden heel uitdrukkelijk in de kijker.”

Die betalingsmogelijkheden waren er vroeger ook al. In ruil voor echte euro’s kun je bijvoorbeeld gebouwen, benzine en dieren kopen waarmee je dan in het op Facebook immens populaire spelletje Farmville je virtuele boerderij kunt uitbouwen. Maar die handel in virtuele goederen is slechts een begin. “Facebook heeft alle troeven in handen om groter te worden dan eBay”, denkt De Waele. “Maar dan moeten mensen de site wel als legitiem betalingsplatform zien.” De nieuwe lay-out waarin een prominente plaats voor het accountmenu is weggelegd is een eerste stap in die richting. “Wanneer mensen gewoon raken aan kopen en verkopen op Facebook zijn de mogelijkheden haast onbegrensd. Kleinschalige privéwebwinkeltjes, grote onlinestores van gevestigde merken of systemen om belkrediet aan te kopen, alles is mogelijk. Het viral karakter van Facebook zal er bovendien voor zorgen dat succesvolle producten zich razendsnel verspreiden. En wie het een beetje slim aanpakt, kan ook de persoonsgegevens gebruiken die mensen op een site als Facebook achterlaten. Wie mij op Facebook bloemen wil verkopen kan mij bijvoorbeeld een paar dagen voor de verjaardag van mijn vriendin laten weten dat het hoog tijd is om mijn bestelling door te geven.”

En Facebook heeft nog plannen. Volgens de technologiewebsite TechCrunch wordt er op het Facebookhoofdkwartier onder de noemer Project Titan hard gewerkt aan een update voor de wel heel erg basic mailtoepassing waarover de site nu beschikt. Het zou de bedoeling zijn om een volwaardige maildienst uit de grond te stampen, waarbij alle gebruikers een persoonlijk mailadres dat eindigt op @facebook.com kunnen aanvragen. Als Project Titan de beloftes kan waarmaken krijgt Gmail, de gelijkaardige maildienst van Google, er meteen een serieuze concurrent bij. Maar ook bij Google zitten ze niet stil. Gisteren kondigde de internetreus Google Buzz aan, zijn antwoord op het succes van sites als Facebook en Twitter. Met Buzz kunnen gebruikers van Gmail hun vrienden nu ook constant op de hoogte houden van wat ze doen. Daarnaast kunnen ze ook YouTubefilmpjes, links en foto’s met hen delen.Maar Facebook wordt niet alleen door concurrent Google onder vuur genomen. Europees Commissaris voor ICT en Telecom Viviane Reding uitte gisteren haar bezorgdheid over de persoonlijke gegevens van Facebookgebruikers. Sinds januari van dit jaar zijn de persoonlijke profielen van die gebruikers automatisch voor iedereen toegankelijk, terwijl daar vroeger uitdrukkelijk toestemming voor moest worden gegeven. Reding begrijpt die ommekeer niet. “Het is in het voordeel van Facebook dat gebruikers controle behouden over hun privacy. Dit gaat in tegen het beleid van de EU om internet veiliger te maken voor jongeren.” Eén van de maatregelen die de commissaris in dat verband wil doordrukken is het automatisch privé maken van profielen van minderjarigen.