Direct naar artikelinhoud

Studente verovert internet met platgetrapte hamsters

‘De meeste virals zijn ofwel heel grappig ofwel heel grof’, weet Astrid De Ruddere. ‘Ik heb dan ook een filmpje gemaakt dat ik zelf heel grof vond. En het is actueel, want op het internet circuleren veel filmpjes die leerlingen stiekem maken in de klas.’

Drie leerlingen vertroetelen achteraan in de klas van een middelbare school twee schattige hamsters. “Zou ze blij zijn met ons cadeau?”, vraagt één van hen zich hardop af. Niet zo erg, zo blijkt, want als de jarige leerkracht even later het goudgele zakje opent en de hamsters opmerkt, slaakt ze meteen een luide gil. Ze laat het zakje vallen en verplettert in paniek de hamsters, die daarna meteen de vuilbak in gaan.Het wat misleidend getitelde filmpje ‘Teacher smashes rat’ (leerkracht verplettert rat) is van de hand van de 21-jarige Astrid De Ruddere en is ondertussen al meer dan 400.000 keer bekeken via haar YouTubekanaal. “Maar dat is niet alles”, vertelt de studente van de Gentse Arteveldehogeschool. “Ik heb de video ook op de site Ebaumsworld.com geplaatst en daar staat het aantal bezoekers op ruim 60.000.”De meeste hits heeft het filmpje echter verzameld via de Amerikaanse site break.com. In vijftien dagen tijd bijna 750.000. Gek genoeg heeft De Ruddere het filmpje niet eens zelf op die site geplaatst. Iemand plukte het zonder vragen weg van op YouTube. De video van Astrid is sinds de lancering op 22 december met andere woorden een eigen leven gaan leiden op het internet, en laat dat net de bedoeling geweest zijn.

Grof en actueel

“De studenten uit onze afstudeerrichting multimediaproductie kregen de opdracht met een viraal filmpje zoveel mogelijk bezoekers te lokken”, vertelt docent Dany Dhondt. Virale filmpjes zijn een moderne variant op de klassieke mond-aan-mondreclame. Tegenwoordig trachten heel wat bedrijven virale webcampagnes op te zetten. “Ik wilde de studenten kennis laten maken met die methodiek”, vervolgt Dhondt. “Alvorens ze aan de slag gingen, moesten ze zich dan ook afvragen waarom iemand al dan niet getriggerd wordt om zo’n filmpje te bekijken of door te sturen.”“Er staan tegenwoordig veel filmpjes online van leerlingen die stiekem in de klas filmen met hun gsm”, probeert De Ruddere haar succes te verklaren. “Denk maar aan dat fragment van de praktijkleraar die het hoofd van zijn leerling in een emmer cement duwde. Maar mijn filmpje is fictief. Het is opgenomen in het Lyceum van Ieper, waar mijn tante werkt. De acteurs zijn vriendinnen van mij en het meisje dat de lerares speelt, is in het echt 17 jaar. Toch kreeg ik via mijn inbox op YouTube de vraag of mijn lerares dat nu echt gedaan had en hoe het nu eigenlijk ging met de hamsters.”Blijkbaar ontstond op het internet dus de nodige verwarring over de echtheid van het filmpje. Dhondt weet waarom: “Het was een slim idee van Astrid om te doen alsof de scène gefilmd werd met een gsm Dat zorgde voor meer geloofwaardigheid. Sommige filmpjes van Astrids klasgenoten waren technisch beter, maar hebben lang niet evenveel bezoekers verzameld.”“In het vakjargon spreken we wel eens van de drie G’s”, vervolgt Dhondt. “Filmpjes die grappig, goor of geil zijn, doen het vaak het best op het net. Al is het natuurlijk niet helemaal te vatten. De bedrijfswereld is al lang op zoek naar een model voor het succes van virale filmpjes, maar volgens mij is er geen pasklaar antwoord.”Of De Ruddere nu een bloeiende carrière in de marketing te wachten staat, is dus nog lang niet zeker. “Voorlopig heb ik nog geen telefoontjes van bedrijven gekregen”, vertelt ze. “Maar dat vind ik niet zo erg. Ik weet eerlijk gezegd nog niet of ik hierin verder wil.”