Direct naar artikelinhoud

Minder oude diesels en toch meer fijn stof

Sinds 1 februari mogen vervuilende auto's Antwerpen niet meer in, om zo de luchtkwaliteit te verbeteren. Nu blijkt dat de fijnstofgrens sinds de invoering van de lage-emissiezone op verschillende plaatsen in de stad vaker werd overschreden dan ervoor. Volgens de stad geven die cijfers een vertekend beeld.

Twaalf keer werd het daggemiddelde voor fijn stof tussen januari en juni al overschreden op Linkeroever. In heel 2016 was dat acht keer. In Park Spoor Noord stond de teller na het eerste half jaar van 2017 op zestien. Vorig jaar werd daar 'slechts' negen keer meer dan 50 microgram per kubieke meter fijn stof gemeten. Ook op drie andere plekken in de stad ging de luchtkwaliteit erop achteruit, blijkt uit een antwoord van Vlaams minister van Milieu Joke Schauvliege (CD&V) aan parlementslid Willem-Frederik Schiltz (Open Vld) waarover Gazet van Antwerpen berichtte.

De resultaten zijn opmerkelijk, gezien Antwerpen 1 februari de lage-emissiezone (LEZ) invoerde. Sindsdien mogen vervuilende wagens de stad niet meer in. Vooral voor diesels is de norm streng: alleen wagens met een EURO 4-norm mogen nog. Maar volgens de stad geven de resultaten een vertekend beeld. Een half jaar is te kort om degelijke conclusies te trekken, luidt het. Maar bovenal werd er nu enkel gekeken naar PM10, de grovere component van fijn stof, waar lokaal verkeer weinig invloed op heeft, volgens de stad.

Roet is volgens het stadsbestuur relevanter en volgens de gegevens zijn de resultaten daar lichtjes positief. "Ongehoord dat er zo lichtzinnig wordt omgesprongen met foutieve interpretaties die het draagvlak ondermijnen van een belangrijke gezondheidsmaatregel", stelt schepen voor Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA).

Gevaarlijker

Roet is inderdaad een relevantere parameter om de impact van luchtkwaliteit op de gezondheid te meten, bevestigt Jonathan Lambregs van de Bond Beter Leefmilieu. "PM2,5 oftewel roet, komt direct in onze bloedbaan en is daarom veel gevaarlijker. Als blijkt dat het roet in de lucht effectief daalt, dan is dat zeker goed nieuws. Dan zouden de voorwaarden voor de toegang tot de stad best nog verder verstrengd worden", meent hij.

Al zal de LEZ alleen niet volstaan om de luchtkwaliteit te verbeteren, zegt professor Mobiliteit Dirk Lauwers (UAntwerpen en UGent). "Wagens die voldoen aan de nieuwe euronormen scoren niet noemenswaardig beter op het vlak van uitstoot dan hun voorgangers. En veel fijn stof komt niet alleen via de uitlaat vrij, maar via de banden en bij het remmen. Tel daarbij dat het verkeer in Antwerpen toeneemt in plaats van daalt. De kleine winst die je kunt boeken met de LEZ, wordt helemaal tenietgedaan door die andere factoren."

Eindhoven

In het buitenland hebben ze dat ook ondervonden. In Eindhoven trok het stadsbestuur deze week nog de conclusie dat alleen een lage-emissiezone geen zoden aan de dijk zet. Enkel door het drastisch terugschroeven van het autoverkeer in de stad kan er echt vooruitgang geboekt worden, meent het stadsbestuur daar. In Antwerpen worden zulke maatregelen vooralsnog niet overwogen. "Natuurlijk moedigen wij alternatieven aan, maar we vinden dat de auto nog steeds zijn plaats heeft in de stad", luidt het op het kabinet van Ait Daoud.